Kitaria Fables یکی از عناوین خوش ساختی است که به تازگی توسط استدیو Twin Hearts ساخته شده است و برای پلتفرم های PS4/5 , XBOX ONE , SERIES X/S و همینطور Windows و Nintendo Switch عرضه شده است. این بازی در سال 2021 میلادی منتشر شده. با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به این بازی تا ببینیم آیا همانقدر که در نگاه اول بسیار جذاب و خوش ساخت به نظر میرسد در باطن و ادامه نیز همچنان میتواند خوب ظاهر شود یا خیر؟! سبک این بازی Action RPG میباشد با شبیه سازی زندگی و Farming که به تازگی خیلی در بازی های مختلف به خصوص بازی های نینتندو استفاده شده است. از نمونه این بازی ها میتوان به Animal Crossing اشاره کرد. Kitaria Fables در یک دنیای فانتزی بسیار جذاب رخ میدهد و از آنجایی شروع میشود که قهرمان داستان یعنی شما به همراه چند تن شوالیه دیگر برای نجات روستایی از دست تاریکی به آنجا میروید و پس از راندن آن ها به صورت موقتی شروع به کشاورزی , مبارزه با بیگانه ها و … در آن روستا میکنید. اسم شخصیت شما Nyanza(Nyan) و اسم این روستای دوست داشتنی نیز Paw Village.

 

بگذارید قبل از وارد شدن به هرچیزی از گرافیک و طراحی هنری بازی شروع کنیم. چرا که یکی از مهم ترین و شاید حتی مهم ترین قوت بازی محسوب میشود. Kitaria Fables از نظر گرافیکی و طراحی هنری واقعا زیباست. شاید خیلی از نظر جرییات خیره کننده نباشد اما با طراحی هنری کارتونی و طراحی شخصیت های بسیار بسیار بامزه و بانمک یک حس و حال بسیار خوب به شما القا میکند. بافت شخصیت ها بسیار جذاب اند و طراحی آنها به شکل انواع حیوانات مختلف مثل گربه و یا خرگوش میباشند و بسیار خوب اند. بافت و ویژگی های هنری محیطی نیز بسیار زیبا طراحی شده اند و محیط ها و مراحل متنوع بازی در کنار طراحی های گوناگون کمک شایانی به دادن یک تجربه بصری دوست داشتنی به این بازی کرده است. همچنین افکت ها و انیمیشن های شخصیت ها بسیار روان و خوب اند و در بازی هیچ گونه افت فریم و یا مشکل فنی ای شاهد نیستیم. شروع قدرتمندی برای بازی بود مگه نه؟! اما هرچقدر که دوست داشتم تا آخر به همین منوال پیش برم متاسفانه مشکلات بازی در بخش های دیگر نمیگذارد تا Kitaria Fables را آنقدر که میبایست دوست بدارم.

میرسیم به اصلی ترین بخش بازی یعنی گیمپلی. گیمپلی بازی همانطور که بالاتر گفتم در سبک RPG و Farming Simulation میباشد. شما به عنوان Nyan پس از مستقر شدن در روستای Paw آرام آرام شروع به کشاورزی میکنید و با سیستم های گیمپلی و متنوعی نیز آشنا میشوید. همچنین در بازی مبارزات گوناگون و بسیار زیادی نیز در کنار این سیستم قرار گرفته اند. همچنین مراحل و Quest های بسیاری نیز از مردم و اهالی روستا میگیرید که در ادامه دوستان خوب شما میشوند و به دلیل طراحی های جذاب و شخصیت پردازی های بسیار خوب اصلا خسته کننده یا تکراری نمیشوند. تا اینجا نیز بازی بسیار خوب ظاهر میشود و مشکلی ندارد. اما به راستی آن چه چیزیست که مرا وادار به نقد این بازی میکند؟! خب بیاید ببینیم که یک بازی RPG معمولا چه جور ویژگی هایی باید داشته باشد. المان های مختلف مبارزه؟! دارد , لوت کردن و ساخت و ساز؟! دارد , سیستم Quest ؟! دارد  , قوی تر شدن شخصیت و سیستم XP?!… نه؟!!

 

در واقع بزرگ ترین ایراد Kitaria Fables منسجم نبودن بخش مبارزات با بخش کشاورزی و همچنین نبود هیچگونه پیشرفت شخصیتی و XP! در واقع هسته اصلی گیمپلی بسیاری از RPG ها و اصلا خیلی از بازی های سبک های دیگر قوی تر شدن شما به مرور زمان و یک هدف و انگیزه برای ادامه بازی است. هرچند که نبود این ویژگی در برخی از بازی ها ممکن است حیاتی نباشد اما بی شک Kitaria Fables جزو آن دسته از بازی ها نیست. وضع وقتی بدتر میشود که سیستم کشاورزی بازی نیز برخلاف بسیاری از بازی های سبک کشاورزی برای خرید و فروش و متمرکز بر مدیریت منابع نیست. شما میتوانید گیاهان مختلف را بکارید و آنها را آب بدهید ولی اکثریت آن ها برای آیتم های شخصی شما مثل جون و … استفاده میشوند. این به بالا بردن همزمان دو هسته اصلی با هم کمک بسیاری میکند ولی مشکل اینجاست که برای بسیاری از بازیکنانی که علاقه زیادی به بخش کشاورزی ندارند و یا وقت زیادی برای آن ها نمیگذارند این ویژگی میتواند اذیت کننده باشد. در کنار اینها سیستم لوت بازی نیز اهمیت کمتری پیدا میکند. نبود بخش XP نیز در مبارزات خیلی به چشم میخورد. تصور کنید در تمام بازی های RPG شما با شکست دشمنان XP دریافت نمیکردید که هیچ لوت خیلی خاصی هم نمیگرفتید! خب پس چه دلیلی برای شکست آنها وجود میداشت در یک بازی جهان باز! چرا اصلا با آنها برخورد کنید و از کنار آنها رد نشوید؟ این ها از جمله مشکلاتی است که Kitaria Fables در بخش گیمپلی از آنها بهره میبرد. اما بی انصافی است اگر همه چیز را در رابطه با گیمپلی بازی بد بدانیم. اگر از این مشکلات چشم پوشی کنیم این بازی اتفاقا گیمپلی بسیار فان و مهیجی دارد! ضربات اسلحه و سلاح ها را شما به خوبی حس میکنید و از ضربه زدن لذت میبرید. در کنار سلاح های متعدد و متنوع و سیستم ساخت و ساز اسلحه ها کامبت لذت بخشی را ارایه میدهد.

صداگذاری و موسیقی متن بازی نیز بسیار خوب است و موزیک ها حس بسیار خوبی را به شما میدهند. ترک ها آرامش بخش و یا اصطلاحا Chill هستند و با دنیای رنگارنگ و زیبای بازی به خوبی جفت و جور میشوند. در نهایت باید گفت که Kitaria Fables یکی از آن بازی هایی است که در ابتدا بسیار جذب آن میشوید. من خود همچنان این بازی را بسیار دوست دارم. با گرافیک هنری زیبا و طراحی شخصیت های بسیار بسیار بانمک و جذاب دنیای بازی شما را غرق خود میکند و با مکانیک های گیمپلی خوب در کنار داستان قابل قبول و موسیقی متن خوب بازی به نظر چیزی کم ندارد. اما مشکل اصلی اش در واقع هسته اصلی اش است که به دلیل مشکلات متعدد نمیتواند به اندازه کافی سرگرم کننده و جذاب باشد و بسیاری از بازیکنان را پس از مدتی کوتاه پس میزند. ولی با این همه Kitaria Fables چیز های بسیار زیادی برای ارایه دارد در مقایسه با ناکاملی هایش. و در انتهای روز بازی ارزشمندی برای تجربه برای شما عزیزان خواهد بود.

6.5

Good

  • گرافیک و طراحی هنری بسیار زیبا
  • موسیقی متن زیبا
  • گیمپلی روان و بدون ایرادات فنی

Bad

  • نبود بخش XP
  • منسجم نبودن بخش های مختلف گیمپلی و هسته بازی
  • ارزش تکرار پایین