زمان زیادی تا انتشار بازی فیفا 20 باقی نمانده و مهر امسال مثل روند هر ساله شاهد در دسترس قرار گرفتن این بازی خواهیم بود. یکی از بخش‌هایی که همواره در بازی‌های فیفا طرفداران زیادی دارد، آلتیمیت تیم است که رویای ساختن یک تیم و قوی‌تر کردن آن به مرور زمان را محقق می‌کند. با اینکه این بخش طی سال‌های گذشته کمی بیش از حد تحت تاثیر مواردی چون خرید‌های درون برنامه‌ای قرار گرفته و به همین دلیل هم انتقاد‌هایی از آن می‌شود، اما هنوز هم هر هفته خیلی‌ها بی‌صبرانه منتظر آغاز مسابقات Weekend League این بازی و بهتر کردن تیم‌شان با جوایزی هستند که ازطریق آن یا حالت‌های دیگر آلتیمیت تیم به‌دست می‌آورند. الکترونیک آرتز که در روز‌های گذشته اطلاعات مختلفی از فیفا 20 از طرح روی جلد نسخه‌های مختلف آن گرفته تا حضور بازیکنانی مثل پیرلو، دروگبا یا زیدان به‌عنوان آیکون ارائه کرده، امروز جزییات تکمیلی زیادی از بخش آلتیمیت تیم به‌اشتراک گذاشت که در ادامه مروری بر آن‌ها خواهیم داشت:

مأموریت‌های فصلی:

مأموریت‌ها (Objective) بخش مهمی از آلتیمیت تیم فیفا در سال‌های گذشته بودند که به شکل روزانه و هفتگی در دسترس قرار می‌گرفتند و با تکمیل کردن آن‌ها، می‌توانستید جوایز مختلفی به‌دست بیاورید. سازندگان امسال اما این مورد را تغییر داده‌اند و به سبک بازی‌هایی چون فورتنایت یا حتی Apex Legends شاهد فصل‌ها در بازی خواهیم بود؛ فصل‌هایی که هرکدام ۶ هفته طول خواهند کشید و در جریان آن‌ها شاهد مأموریت‌های روزانه، هفتگی، متغیر (Dynamic) و همینطور فصلی خواهیم بود. مأموریت‌های روزانه و هفتگی که مثل گذشته هر روز یا هر هفته در دسترس قرار می‌گیرند و تنها تغییر آن‌ها این است که مأموریت‌های هفتگی از این پس، بعد از تمام شدن هفته اصلی‌شان برای هفته بعد هم در دسترس خواهند بود؛ البته به‌استثنای مأموریت‌‌های هفته آخر هر فصل که با تمام شدن فصل آن‌ها هم از دسترس خارج می‌شوند. مأموریت‌های متغیر مواردی هستند که بدون زمان‌بندی خاصی در دسترس قرار خواهند گرفت و ممکن است تحت‌تاثیر اتفاقاتی که در دنیای واقعی رخ می‌دهند به بازی اضافه شوند و برای مدت محدودی در دسترس باشند. درنهایت مأموریت‌های فصلی را داریم که از روز آغاز هر فصل تا روز پایانی آن در دسترس خواهند بود. بازیکنان با انجام کار‌های خواسته‌شده در بازی، XP دریافت خواهند کرد و سطح‌شان افزایش خواهد یافت. در فصل اول بازی شاهد ۳۰ سطح مختلف هستیم که جوایز مختلفی از پک گرفته تا بازیکن و سکه و موارد دیگر را شامل می‌شوند و با کسب XP در بازی می‌توانید آن‌ها را به‌دست بیاورید. EA اعلام کرده که این سیستم جدید به شکلی طراحی شده تا هر بازیکنی با هر میزان وقتی که برای آلتیمیت تیم می‌گذارد، بتواند درنهایت جوایز ارزشمندی به‌دست بیاورد و تیمش را بهتر کند.

اما جدا از چهار نوع ماموریتی که به آن‌ها اشاره کردیم، در فیفا 20 دو نوع مأموریت دیگر هم خواهیم داشت. اولی Foundation نام دارد که با هدف آموزش اصول و قواعد بازی به بازیکنان تازه‌کار در نظر گرفته شده و افراد با تکمیل کردن آن‌ها جوایز مختلفی دریافت می‌کنند. نمونه این مأموریت‌ها قبلا هم در فیفا حضور داشتند. درنهایت آخرین نوع مأموریت بازی هم Milestone‌ها هستند که به فصل‌های بازی وابسته نخواهند بود و پس از اضافه شدن به بازی، بازیکنان می‌توانند با هر سرعتی که خواستند نسبت به تکمیل کردن آن‌ها اقدام کنند. مثلا یک بازیکن ممکن است در یک هفته این مأموریت را تکمیل کند و بازیکن دیگر در دو یا سه ماه.

گزینه‌های جدید شخصی‌سازی:

در فیفا ۲۰ بازیکنان قادر خواهند بود شکل ظاهری تیم خودشان را راحت‌تر و کامل‌تر از گذشته شخصی‌سازی کنند. اولا شاهد لباس‌های متنوع‌تری در بازی خواهیم بود که می‌توانید لباس اول و دوم تیم خودتان را از بین آن‌ها انتخاب کنید. دو گزینه جدید جذابی که در این بخش دیده می‌شوند، تِم استادیوم و تیفو تیم هستند. برای مثال در تصویر منتشر‌شده شاهد انتخاب تِم ۸ بیتی هستیم که یک سری تصاویر ۸ بیتی را به استادیوم شما اضافه خواهد کرد و حتی در حین نمایش صحنه‌های آهسته یا موارد اینچنینی هم شاهد این تصاویر خواهیم بود. تیفو هم همان تصویر بزرگی از بازیکنان است که در ابتدای بازی در بین سکو‌های تماشگران نمایش داده می‌شود. برای مثال امسال اگر بازیکنانی چون نیمار، رونالدینیو و چند بازیکن دیگر را در تیم‌تان داشتید چنین تصویری در شروع بازی نمایش داده می‌شود و حال قادر خواهید بود آن را در فیفا ۲۰ شخصی‌سازی کنید. گزینه‌های این بخش موارد بیش‌تری را هم شامل می‌شوند؛ می‌توانید برای تیم خودتان شادی پس از گل در نظر بگیرید و صرفا با زدن کلید X/A پس از گلزنی بازیکنان آن را شادی را انجام می‌دهند. حتی توپ خودتان را هم می‌توانید انتخاب کنید که البته توپ فقط برای خود شما نمایش داده می‌شود تا از انتخاب توپ‌هایی که خیلی در زمین واضح نیستند و ایجاد مشکل برای بازیکن رو‌به‌رو جلوگیری شود.

حالت جدید بازی دوستانه:

یک بخش جدید که به آلتیمیت تیم امسال اضافه خواهد شد، حالت FUT Friendlies یا همان بازی دوستانه است که سازندگان آن را در اعتراض به نبود حالتی کژوال به بازی اضافه می‌کنند. این بخش خود شامل حالت‌های جزئی‌تر مختلفی می‌شود که مفصل به آن‌ها خواهیم پرداخت اما در حالت کلی ازطریق آن می‌توانید به شکل آنلاین یا محلی بازی را به شکلی دوستانه تجربه کنید. در این حالت مواردی مثل Contract یا سطح انرژی بازیکن شما کاهش نخواهند یافت و حتی اگر از بازیکن قرضی هم استفاده کنید از تعداد بازی‌های وی کاسته نمی‌شود. در این بخش می‌توانید بازی‌ها را با قوانین دلخواه خودتان تجربه کنید؛ ویژگی که تحت عنوان House Rules به قسمت Kick Off فیفا 19 اضافه شده بود و حال قرار است FUT 20 هم در دسترس باشد. اما حالت‌های جزئی که در بخش بازی دوستان در دسترس خواهند بود به شرح زیر هستند:

  • Max Chemistry: همان‌طور که از نام این حالت هم پیدا است، در آن بازیکنان فارغ از اینکه در پست درست خودشان بازی کنند یا خیر یا حتی لینک درستی با بازیکنان هم‌تیمی داشته باشند با کمیستری کامل در ترکیب شما حاضر خواهند بود. به شکل خلاصه‌تر، کمیستری تک تک بازیکنان ۱۰ و کمیستری کلی تیم ۱۰۰ خواهد بود.
  • Swaps: حالت جالب دیگری در بخش بازی دوستانه Swaps است که در آن در ابتدای هر بازی، سه نفر از بازیکنان تیم شما با سه نفر از بازیکنان تیم حریف عوض خواهند شد. این قضیه باعث می‌شود تا پیش از بازی تصمیمی مهم بگیرید؛ اینکه آیا می‌خواهید بازیکنان با‌کیفیت خودتان را در ترکیب قرار دهید و ریسک رفتن آن‌ها به تیم حریف را به جان بخرید یا اینکه نه مثلا از چند بازیکن برنز در ترکیب اولیه استفاده می‌کنید تا با احتمال رفتن آن‌ها به تیم حریف باعث تضعیف او شوید؟
  • Mystery Ball: ترجمه اسم این حالت یعنی توپ مرموز و خب این دقیقا همان‌چیزی است که در بازی شاهد خواهیم بود. هر بار که در این حالت توپ به خارج از زمین برود، با یک ویژگی جدید به بازی برخواهد گشت و ارزش گل شدن آن هم متفاوت خواهد بود. برای مثال ممکن است یک بار توپ پس از خروج از زمین، به‌عنوان توپی به بازی برگردد که گل کردن آن ۲ گل حساب خواهد شد و درکنار آن سرعت بازیکنی را هم که مالک توپ باشد ارتقا خواهد داد! مولفه‌هایی که ممکن است در این حالت توسط توپ بهبود پیدا کنند شوت‌زنی، دریبل‌زنی، پاس، سرعت و توپ همه‌کاره هستند که همه این موارد را افزایش می‌دهد و ارزش گل کردن توپ هم بین ۱ تا ۳ گل متغیر خواهد بود.
  • King of the Hill: درنهایت در این حالت شاهد خواهیم بود که یک محیط مربع‌شکل در زمین ظاهر می‌شود و بازیکنان اگر بتوانند برای مدت زمان مشخصی توپ را داخل آن محیط مربعی حفظ کنند و بازیکنان حریف را که قصد گرفتن توپ را دارند دریبل بزنند، ارزش گل شدن آن توپ را افزایش خواهند داد و اگر در ادامه گل بزنند مثلا به‌جای یک گل، سه گل حساب خواهد شد. نهایت ارزشی که توپ در این حالت می‌تواند داشته باشد سه گل است.

به هر حال بخش بازی دوستانه قطعا برای آن‌هایی که دوست دارند هر از گاهی به‌دور از رقابت‌های نفس‌گیر صرفا از بازی کردن آلتیمیت تیم لذت ببرند، ارزشمند خواهند بود و جالب اینکه کار‌هایی که در این بخش انجام می‌دهد می‌توانند برای تکمیل برخی مأموریت‌ها هم استفاده شوند و همین ارزش آن را بیشتر می‌کنند.

مدیریت راحت ترکیب تیم:

EA امسال تغییرات زیادی در صفحه مدیریت ترکیب (Squad Managment) صورت دادن تا این کار راحت‌تر از همیشه باشد. جدا از تغییرات ظاهری، اگر در صفحه ترکیب تیم‌تان روی یک پست خاص (چه زمانی‌که بازیکنی در آن قرار داده‌اید و چه زمانی‌که خالی است) کلید R1/RB را بزنید، به صفحه بازیکنانی که در آن پست در باشگاه‌تان دارید خواهید رفت و می‌توانید خیلی سریع‌تر از قبل بازیکنان دلخواه را به این پست بیاورید. با زدن کلید مثلث/Y در این صفحه هم قادر خواهید بود از فیلتر‌های مختلف برای پیدا کردن بازیکن استفاده کنید. در طرف دیگر اگر روی پست مدنظر کلید L1/LB را بزنید، به قسمت ترنسفر مارکت منتقل خواهید شد و بازیکنانی برای شما نمایش داده می‌شوند که می‌توانید با میزان سکه‌ای که الان دارید، آن‌ها را خریداری کنید. البته اگر بخواهید گزینه‌های محدود‌تری را ببینید در این قسمت هم فیلترهای مختلفی در نظر گرفته شده‌اند که ازطریق آن‌ها می‌توانید بازیکن مدنظر خودتان را راحت‌تر پیدا کنید.

درنهایت اگر روی هر بازیکنی در صفحه مدیریت ترکیب کلید مربع/X را بزنید، یک سری گزینه‌های مربوط‌به آن بازیکن نمایش داده می‌شوند که از اعمال آیتم‌های مصرفی روی آن بازیکن گرفته تا فروش سریع آن و همینطور اعمال دستورها تاکتیکی خاص آن بازیکن را شامل می‌شوند و دسترسی به این موارد بیش‌ازپیش ساده‌تر شده است.

تغییرات بخش اسکواد بتل:

حالت اسکواد بتل از FUT 18 به سری فیفا اضافه شد و در آن می‌توانید هر هفته با تعداد مشخصی تیم که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شوند رقابت کنید و درنهایت جوایز آن هفته را بسته به جایگاه پایانی که کسب می‌کنید، به‌دست بیاورید. یکی از مواردی که باعث می‌شد همه نتوانند آنطور که باید اسکواد بتل را دنبال کنند، محدود بودن زمان در دسترس قرار گرفتن تیم‌ها در آن بود. به این صورت که هر روز چهار تیم (در روز‌های پایانی) به بازی اضافه می‌شوند و شما باید با آن‌ها بازی کنید و منتظر گروه بعدی باشید و خب اگر دو روز بازی‌هایتان را انجام دهید، عملا شانس بازی کردن با چهار تیم را از دست می‌دهید و امتیاز آن را هم کسب نخواهید کرد. سازندگان برای رفع این مشکل در فیفا 20، محدودیت زمانی را به کل از بازی حذف کرده‌اند و بازیکنان قادر خواهند بود ۴۰ بازی هر هفته خودشان را در هر زمانی‌که دوست دارند تجربه کنند. برای مثال می‌توانید کلا یک روز وقت بگذارید و با ۱۰ بار رفرش کردن رقبا، هر ۴۰ بازی خود را انجام دهید یا اینکار را در طول هفته به پایان برسانید. دیگر نه تیمی حذف خواهد شد و نه محدودیت زمانی خاصی وجود دارد. جدا از این با اینکه فقط ۱۰ رفرش اول و به بیان بهتر ۴۰ تیم اول روی نتیجه هفتگی شما تاثیر خواهند داشت، اما حتی پس از تمام شدن این تعداد رفرش باز هم می‌توانید این کار را انجام دهید تا اگر برای انجام آبجکتیوی خاص نیاز به تجربه بازی‌های اسکواد بتل داشتید، به مشکل نخورید. دیگر تغییرات مربوط‌به اسکواد بتل هم به نمایش بهتر جزییات آن تیم در صفحه انتخاب رقیب مربوط می‌شود که مواردی مثل سه بازیکن برتر تیم، ترکیب و تاکتیک‌ها یا لباس‌های آن‌ها در همین صفحه‌نمایش داده می‌شوند.

تغییرات FUT Champions:

فات چمپیونز بی‌شک رقابتی‌ترین بخش بازی است و با اینکه احتمالا بعدا تغییرات بیش‌تری از آن ارائه خواهد شد، اما در جزییات فعلی EA اشاره کرده که در آلتیمیت تیم فیفا ۲۰ بازیکنان قادر خواهند بود استفاده بهتری از بازیکنانی که هر هفته تحت عنوان Red Pick دریافت می‌کنند بکنند. برای مثال SBC‌هایی با محوریت این کار‌ت‌ها از همان اول بازی در دسترس خواهند بود و می‌توانید با قرار دادن ۵ بازیکن قرمز در یکی از آن‌ها، یک بازیکن قرمز تصادفی با سطح بین ۸۳ تا ۸۶ دریافت کنید. یا SBC دیگری وجود خواهد داشت که در آن با ساخت ترکیبی از بازیکنان قرمز تیم‌تان که سطح کلی آن‌ها به ۸۱ برسد، می‌توانید یک Player Pick با ریت تضمینی ۸۶ یا بالاتر داشته باشید.

سایر تغییرات:

تغییرات دیگری که در جریان خبر امروز اطلاعاتی از آن‌ها ارائه شده، در مقایسه با موارد قبلی جزئی‌تر هستند. برای مثال در بخش دیویژن رایولز تغییراتی در مچ میکینگ بازیکنانی که در دیویژن ۱ باشند و اسکیل ریتینگ آن‌ها بالاتر از ۲۲۰۰ باشد اعمال خواهد شد تا این افراد راحت‌تر بتوانند رقیب پیدا کنند. یا در موردی دیگر، یکی از مشکلاتی که در برخی استادیوم‌های بازی وجود داشت این بود که گاهی نحوه سایه در آن‌ها به شکلی بود که دید را سخت‌تر می‌کرد و ازاین‌رو EA برای هر استادیوم تایم خاصی را در نظر گرفته تا این مشکل امسال به حداقل برسد. در فیفا ۲۰ همچنین شما قادر خواهید بود آیتم‌های مصرفی را در تعداد بالا انتخاب و یکجا به‌فروش (فقط Quick Sell) برسانید؛ ویژگی که در نسخه قبلی وجود نداشت و در نتیجه مجبور بودیم یک یک این کار را انجام دهیم. به‌‌علاوه پیش از آغاز هر مسابقه، می‌توانید تعیین کنید که مثلا مشکلی با بازی کردن با لباس دوم خودتان ندارید تا بازی راحت‌تر برای شما رقیب پیدا کند. حتی گزینه دیگری وجود دارد که ازطریق آن بازی به شکلی پیراهن‌ها را انتخاب می‌کند که کم‌ترین شباهت رنگ را به یکدیگر داشته باشند.

EA فهرست اولیه آیکون‌های آلتیمیت تیم را هم منتشر کرده است که در تصویر بالا، آن را مشاهده می‌کنید (برای مشاهده در ابعاد اصلی روی عکس کلیک کنید). تمام آیکون‌های حاضر در نسخه قبلی در این نسخه هم حضور دارند و موارد جدیدی هم به آن‌ها اضافه خواهند شد که از بین آن‌ها، پیرلو، دروگبا، یان رایت، کومن و کارلوس آلبرتو تایید شده‌اند. درنهایت سازندگان برای فیفا ۲۰ تغییراتی هم در Companion App بازی اعمال خواهد کرد که گزینه‌های جدیدی به آن اضافه می‌کند. به‌عنوان مثال از این پس ازطریق این اپ می‌توانید تاکتیک‌های تیم‌تان را تغییر بدهید یا قسمت شخصی‌سازی تیم را که بالاتر به آن اشاره کردیم ازطریق اپ مدیریت کنید. حتی میزان پیشرفتی که برای انجام مأموریت‌ها داشتید هم ازطریق اپ قابل مشاهده است و سازندگان تغییراتی اعمال کرده‌اند که تکمیل SBC‌ها هم از این طریق راحت‌تر باشد؛ تغییراتی مثل نشان داده نشدن بازیکنانی که در ترکیب اصلی تیم شما هستند یا حتی امکان قرار دادن نوعی محدودیت روی بازیکنانی که نمی‌خواهید به‌صورت اشتباه آن‌ها را در SBC استفاده کنید. مثلا اگر شما یک بازیکن سطح بالا در تیم داشته باشید، می‌توانید چنین محدودیتی برای وی تعیین کنید و بعدا اگر به‌صورت اشتباهی هم وی را وارد یک SBC کنید، بازی به شما اخطار خواهد داد که در حال استفاده از این بازیکن برای SBC هستید و می‌توانید مانع از ثبت نهایی آن شوید.