اوایل امسال بود که اعلام خبر همکاری سونی و مایکروسافت باعث ایجاد شوک عظیمی در صنعت بازی‌های ویدیویی شد و این اتفاق و پیامدهای ممکن آن تا مدتی نُقل محافل گیمینگ در سراسر جهان بودند. قرار شد این دو رقیب دیرینه در زمینه‌ی توسعه‌ی زیرساخت‌های خدمات ابری (Cloud) و هوش مصنوعی(AI) با یکدیگر همکاری کنند.

حالا ساتیا نادلا، مدیرعامل شرکت مایکروسافت، طی مصاحبه‌ای با سایت Fortune اعلام کرده که سونی پیشنهاد آغاز این همکاری را داده است. وی در بخشی از سخنان خود گفته:‌ «این شروعی تازه برای ما است.» این دو شرکت با توجه‌ به زمینه‌های فعالیت مایکروسافت تصمیم گرفتند رقابت را کنار بگذارند و برای بهبود آثار خود تلاش کنند. در حقیقت می‌توان گفت توسعه‌ی فناوری‌های جدید ارزش آن را داشته که این دو شرکت رقابت میان خود را برای رشد و توسعه‌ی بیشتر کنار بگذارند. ساتیا نادلا همچنین اعلام کرده:

تمامی این [پروژه] توسط سونی پیشنهاد شد و هدایت می‌شود. آن‌ها دیده‌اند که در میان شرکای خود می‌توانند به چه کسی اعتماد کنند. در حقیقت [این همکاری] به نتیجه‌ی خوبی منجر خواهد شد؛ [چرا که] ما در عین رقابت، شرکای خوبی نیز هستیم. بنابراین ما بهترین کار خود را برای آن‌ها انجام خواهیم داد؛ تفاوتی ندارد این کار در زمینه‌ی سرویس‌های ابری باشد یا در زمینه‌ی هوش مصنوعی یا حتی هر کار دیگری که ما باید انجام دهیم تا مطمئن شویم سونی می‌تواند در ساخت IP خود موفق شود.

در انتها باید به این نکته اشاره کنیم که طبق اطلاعات منتشر شده تا به امروز، همکاری سونی و مایکروسافت یک رابطه‌ی رسمی نبوده و فقط در قالب امضای تفاهم‌نامه‌ای میان دو شرکت به آن پرداخته شده است؛ هرچند چنین موضوعی خیلی نگران کننده‌ به نظر نمی‌رسد و دلیلی برای بر هم خوردن این همکاری وجود ندارد. البته مشخص نیست که ما چه موقعی خواهیم توانست تاثیرات این پروژه با مدیریت سونی را در زندگی روزمره‌ی گیمری خود احساس کنیم اما هرچه که هست چنین همکاری‌هایی درنهایت به نفع همه خواهد بود.

به نظر شما آیا دو هیولای حوزه‌ی ویدیوگیم با این همکاری موفق می‌شوند این صنعت بزرگ را چند قدم رو به جلو حرکت دهند؟