اخیرا تعداد بازیهای Metroidvania و Rogue-like ای که در سبک گرافیکی پیکسل آرت سعی دارند تا تجربه ناب بازیهای قدیمی را بازسازی کنند، بسیار زیاد شده است، با این حال کمتر پیش آمده است که یک عنوان بتواند تماما بازی خود را به صورت ۸ بیتی پیکسل آرتی بسازد و مطلقا از هیچ فناوری دیگری مانند سیستم پارتیکلها و نقاشیهای آواتار که دستی کشیده میشوند، استفاده نکند.
در این مطلب قصد داریم تا با تیم نقد و بررسی Game Inja، یکی از عناوینی که اخیرا در این ژانر توسط LABS Works توسعه یافته و تمامی استانداردها را برای خلق یک تجربه Retro کامل برای مخاطب رعایت کرده است، یعنی بازی Astalon: Tears of The Earth را برروی Xbox One تحلیل نماییم.
در این بازی با سه قهرمان وظیفهشناس همراه خواهید شد که برای نجات دهکدهشان و اهالی آن، راهی سفری در برهوتهای پسا-آخرالزمانی و مخروبه میشوند که در جریان سفر خود با برجی شوم، پر از انرژی تاریکی رو به رو میشوند. آنها که حدس میزنند راز شوربختی و سرنوشت شوم مردمشان در این برج نهفته است، تصمیم میگیرند تا به آن وارد شوند و سر از راز این برج در آورند. این گروه سهنفره که با نیت کمک به مردم و شکست تاریکی سفر خود را آغاز میکنند، شامل جادوگری میشود که پیش از ورود آنها به برج، عهدی را با تایتان مرگ میبندد که باعث میشود تا زمانی که این سه نفر هدف خود را به انجام نرساندهاند، هر بار کشته شوند از مرگ بر خواهند گشت. این چرخه تا زمانی ادامه خواهد داشت که این سه نفر هدف خود را محقق سازند، اما مرگ تازه شروع راه است!
در بازی سه شخصیت اصلی وجود دارند که بر اساس داستان شما میتوانید کنترل هریک از آنها را از ابتدای بازی به عهده بگیرید، به شرط اینکه در محیط بازی نزدیک آنها قرار بگیرید. دو شخصیت دیگر نیز در جریان بازی آزاد خواهند شد. برای اینکه بتوانید با شخصیتهای مخفی بازی کنید، نیاز به گشت و گذار و انجام برخی وظایف دارید.
سه شخصیت اصلی، هر کدام قابلیت و کلاس منحصر به خود را دارند. آلگوس یک جادوگر است که با استفاده از یک چوب جادویی، دشمنانش را با پرتاب گلولههای آتشین شعلهور خواهد کرد و مسیر کوتاهی را جلوی او پوشش خواهد داد. همینطور آلگوس گزینه مناسبی برای گشت و گذار در نقشه بازی و یافتن جوایز است، چرا که با استفاده از گلولههای آتشین خود میتواند دکمههایی که به شکل گویهای سیاه در بازی طراحی شدهاند و باعث باز شدن درهای بسته میشوند، مورد اصابت قرار دهد.
آریاس جنگجوی گروه است، او یک شمشیر حمل میکند و سرعت شمشیر زدنش نیز بسیار بالاست. با اینحال با آریاس تنها میتوانید به دشمنان از فاصله بسیار کم آسیب بزنید و این شخصیت کاملا یک کلاس Melee است. در جریان بازی با ساقههایی آبی رنگ و زمخت رو به رو میشوید که مسیرتان را مسدود کردهاند. این ساقهها تنها به کمک آریاس از سر راه برداشته خواهند شد.
کیو-لی که کلاس Rogue دارد، یک تیر و کمان حمل میکند که در استفاده از آن سرعت خیلی زیادی ندارد و هربار برای انداختن تیر، باید صبر کنید تا کیو-لی یک تیر از تیردان بیرون بیاورد، آنرا در کمان بگذارد و سپس شلیک کند و به طور خلاصه، سرعت تیراندازی کیو-لی به شدت پایین است. اما تیری که از کمان کیو-لی رها میشود، برخلاف گلولههای آتشین آلگوس، تا انتهای محیطی که در آن قرار دارید خواهد رفت، به همین دلیل این شخصیت گزینه خوبی برای کشتن دشمنهاییاست که قرار نیست به آنها نزدیک شوید. اگر برای مبارزه با دشمنی قدرتمند مجبور بودید در فاصله کمی با او بجنگید، بهتر است کیو-لی را با شخصیت دیگری تعویض کنید. کیو-لی میتواند پس از ارتقاء یافتن، از دیوارها نیز بالا برود و برای گشت و گذار در نقشه گزینه مناسبیاست.
مبارزه در بازی بسیار چالش برانگیز است و هرکدام از شخصیتها برای موقعیت خاصی مناسب هستند. محدودیتی که وجود دارد این است که شما نمیتوانید هرزمان اراده کنید مانند Trine شخصیت خود را تغییر دهید و لازم است که حتما به Campfire بروید و شخصیتی که میخواهید کنترل او را به عهده بگیرید، انتخاب کنید. این مکانیک باعث میشود تا مدت زمانی را مشغول بازگشت (و یا تلاش برای بازگشت) از مسیری باشید که أمدهاید تا یک Campfire بیابید. سپس میتوانید شخصیت مورد نظر خود را انتخاب و به او switch کنید.
به علت معاهدهای که آلگوس بر سر ارواح این گروه سهنفره کرده است، هربار که بمیرید، تایتان مرگ معاهده آلگوس را به او یادآوری خواهد کرد و آنها را به دنیای زندگان پس خواهد فرستاد، اما پیش از برخاستن از مرگ، شما میتوانید شخصیتها را ارتقاء دهید و با خرج کردن منابعی که در ماجراجوییهای قبلی خود در برج کسب کردهاید، قدرت بیشتر و یا قابلیتهای جدیدتری به دست آورید.
Astalon: Tears of The Earth به گونهای طراحی شده است که بازی با هرسه شخصیت برای عبور از برخی موانع ضروری باشد، با اینحال کمی اعصابخردکن است که هربار با چالشی رو به رو میشوید که با شخصیتی دیگر باید آن را از میان برداشت، مجبور هستید تا به یک Campfire بازگردید.
گرافیک بازی مطلقا در سبک ۸ بیتی پیکسلآرت، با انتخاب رنگهای محدودی که در کنسولهای قدیمی NES وجود داشت پیاده سازی شده است که عامل خلق یک تجربه نوستالژیک تمامعیار است.
صداگذاری و موسیقی بازی نیز در یکپارچگی با دیگر اجزای بازی، با در نظر داشتن محدودیتهای فنی کنسولهای قدیمی اجرا شده است و کاملا یادآور بازیهایی مانند Castlevania و Golden Axe است.
با وجود اینکه تابستان ۲۰۲۱ شاهد رقابت جدی بازیهای کوچک با یکدیگر برای کسب سهم بیشتری از بازار و همینطور زمان عرضه بسیاری عناوین جدی با پشتوانه مالی قوی است، Astalon همچنان امکان تبدیل شدن به یک پدیده را از نظر موفقیت مالی دارد و از آنجایی که این عنوان یک اثر فوقالعاده خوب و به یاد ماندنیاست، تجربه آنرا به شما همراهان Game Inja توصیه میکنیم.