شرکت اکتیویژن پس از بازسازی Crash Bandicoot نهتنها توانست نظر بازیکنان قدیمی را به خود جلب کند بلکه از طرفی بازیکنان جدیدی را نیز به دنیای این حیوان دوستداشتنی دعوت کرد. پس از موفقیت این محصول اکتیویژن تصمیم گرفت که به سراغ یکی دیگر از آثار محبوب و قدیمی خود یعنی Crash Team Racing یا همان کرش ماشینی خودمان برود که در سال ۱۹۹۹ میلادی روی اولین کنسول پلیاستیشن عرضه شد. همانند نسخه بازسازی شده سهگانه کرش بندیکوت، بازی مسابقهای کرش هم یک بازسازی کامل است و سازندگان در استودیو بیناکس تمامی المانهای این بازی از مکانیزمها گرفته تا موسیقی این بازی را از پایه توسعه دادهاند تا بتوانند همان تجربه قدیمی را با گرافیک مدرن به دست ما برسانند.
محصول جدید که Crash Team Racing Nitro-Fueled نام دارد نه تها یک بازگشت باشکوه برای سری بازیهای کرش است بلکه میتوان از آن بهعنوان یکی از با کیفیتترین بازیهای مسابقهای در میان رقبای خود دانست. از آنجا که ریمیک کردن یا همان بازسازی کردن بازیهای قدیمی فرایند بسیار دشواری است اما سازندگان توانستهاند در این راه سربلند باشند و یک محصول تقریبا بینقص را در اختیار طرفداران این مجموعه قرار دهند. همانطور که اشاره شد بازی از کنترلرها گرفته تا چهره کاراکترها همه از ابتدا ساخته شدهاند و سازندگان در این راه سنگ تمام گذاشتهاند.
پس از وارد شدن به بازی با حالت داستانی یا همان ماجراجویی مواجه میشوید. درکنار حالتهای مرسوم بازیهای مسابقهای و رقابتی، شاهد بازگشت حالت ماجراجویی هستیم که بهتنهایی میتواند ساعتها یک روند تکنفره جذاب را برای بازیکنان به ارمغان بیاورد. در ابتدا شاهد کاتسینهای سینمایی هستیم که باس یا همان کاراکتر شرور بازی، نیتروز اوکساید را نشان میدهد که شما را به چالش میکشد و از شما میخواهد که به مسابقات وی ملحق شوید؛ در غیر این صورت دنیای شما را با خاک یکسان میکند. دراینمیان باید اشاره کنیم که برای اولینبار در مجموعه CTR این کاراکتر در این بازی قابل بازی است. یکی از مهمترین و جالبترین ویژگیهای این حالت مربوطبه باس فایتها میشود که بهطور کلی یک تجربه لذتبخش برای کاربران به همراه دارد؛ چرا که باسها هر یک به قابلیتهای قویای مجهز شدهاند که روند بازی را برای شما تغییر میدهند. بهطور مثال اولین باس که در تریلرها هم آن را دیدیم یک خرگوش دیوانه است که هر چند ثانیه یک بار به سمت شما بمبهای TNT پرتاب میکند و با صدای عجیباش حرص شما را در میآورد.
بگذارید همینجا به صداگذاری کاراکترهای اشاره کنیم که البته به جز شخصیت دوستداشتنی آکوآکو تقریبا صداگذاری تمام کاراکترها به درستی و با جزئیات هرچهتمام از نسخه قدیمی بازسازی شده است. سازندگان در صداگذاری آکوآکو و اوکا اوکا میتوانستند جزئیات بیشتری به خرج دهند اما شاهد صدای غریبی از این شخصیتها هستیم. البته همانند نسخههای قدیمی صحبتهای کاراکترها به جز مربیان شما که در بازی شما را راهنما میکنند، گفتوگوهای دیگر کاراکترها بهصورت نوشتاری پیش میرود و تنها صدا و آواهایی از کاراکترها شنیده میشود. در آن سو صدای پرتاب آیتمها و رجزخوانیهای کاراکترها دقیقا همانند نسخههای قدیمی بازسازی شده است که پس از شنیدن صدای گرم آنها خاطرات شما زنده میشود.
البته مراحل بازی در بخش داستانی صرفا به مسابقات خلاصه نمیشود و سازندگان برای بالا بردن ارزش تکراری بازی محتوای دیگری نیز برای کاربران در نظر گرفتهاند. پس از تمام کردن هر مرحله، همان محیط با حالتی دیگر در اختیار بازیکنان قرار میگیرد که در آن باید به جمعآوری الماسهای بنفش رنگ بپردازید. این موضوع که بیشتر برای به دست آوردن تروفی در بازی گنجانده شده است شما را در محیطی بزرگ قرار میدهد تا در آن بهدنبال ۲۰ عدد کریستال بروید. البته اگر دنبال یک حالت اعتیاد آور هستید این بخش پیشنهاد میشود؛ چرا که اگر هم بحث به دست آوردن تروفی نیز در میان نبود، این بخش به خودی خود میتواند شما را ساعتها سرگرم کند تا مهارتهای رانندگی خودتان را محک بزنید.
درکنار بازسازی هسته اصلی بازی سازندگان چند محتوای تازه نیز به بازی اضافه کردهاند که یکی از آنها سیستم شخصیسازی است. سازندگان سعی کردهاند این موضوع را تا حد اغراقآمیزی در بازی به شما نشان دهند. گفتنی است که این سیستم شخصیسازی روی گیمپلی شما تاثیر ندارد و صرفا ظاهر کاراکتر و اتومبیل شما را تغییر میدهد. سیستمشخصیسازی زمانی در این بازی به یک نقطه ضعف تبدیل میشود که در بازیهای هم سبک مسابقهای بهطور مثال تغییر لاستیکهای شما در سرعت کارت یا همان اتومبیل شما تاثیر میگذارد. اما اینجا حتی با تغییر ماشین کارتینگ نیز نمیتوانید سرعت یا سرعت چرخش اتومبیل خود را زیاد کنید. باید اشاره کنیم که سه نوع المان در عملکرد اتومبیل شما نقش دارد که شامل سرعت، چرخش و شتاب میشود. جالب است بدانید که صرفا تغییر کاراکترها روی این موارد تاثیر میگذارد و همانطور که اشاره شد تغییر دیگر موارد شخصیسازی در این راه بیتاثیر است.
مورد دیگری که همچنان میتواند به جزئیات این بازی مسابقهای آسیب وارد کند این است که در مجموع سه نوع نوار برای عملکرد کلی از مکانیزمهای «سرعت، چرخش و شتاب» در این بازی وجود دارد. بهطور مثال یکی از کاراکترها دارای سرعت زیاد، چرحش متوسط و شتاب کم است و این ترکیب را میتوانید در دیگر کاراکترها نیز ببینید. البته برخی از کاراکترهای مثل کرش، نوارهای ثابت و متوسطی برای آن در نظر گرفته شده است که همه المانهای یاد شده به یک اندازه برای این شخصیت معین شده است.
از عملکرد مکانیزم و گیمپلی سیستم شخصیسازی که بگذریم به آیتمهای تزئینی فوقالعاده و جذاب میرسیم که برای هر کاراکتر در نظر گرفته شده است. حتی کرش پیکسلی را نیز میتوانید از نسخه اصلی روی ماشین کارتینگ خود سوار کنید و با آن به دل مسیرهای مسابقه بزنید. کاراکترهای جدیدی نیز درکنار شخصیتهای قدیمی در فهرست رانندههای این بازی دیده میشود که یکی از دیگری جذابتر و بامزه است. یکی از طراحیها و بازسازیهایی که در کاراکترهای این بازی توانست نظر ما را به خودش جلب کند، انیمیشنهای Tiny است که برخلاف اسمش از جثه بزرگ و بامزهای برخوردار است. یکی از اسکینهایی که برای این کاراکتر در نظر گرفته است آن را تبدیل به یک ربات بدجنس میکند که انتخاب نکردن آن کار سختی است. بهطور کلی سازندگان از نظر گرافیکی و صداگذاری در این بازی سنگ تمام گذاشتهاند و میتوانید یک تجربه نوستالژی کامل از این بازی دریافت کنید.
البته در ابتدا همه آیتمهای شخصیسازی و کاراکترها در بازی در دسترس نیستند و برای به دست آوردن آنها باید باسهای بازی را شکست دهید و با جمعآوری سکهها برخی از آنها را خریداری کنید. این موضوع باعث میشود که بازی از روند تکراری خارج شود و حتی ارزش تکرار را نیز بالا ببرد تا ازاینرو شما برای به دست آوردن آیتم مورد علاقهتون حالتهای مختلف هر مسابقه را پشت سربگذارید.
محتوای دیگری که برای Crash Team Racing Nitro-Fueled در نظر گرفته شده است، حالت آنلاین است که به بازیکنان اجازه میدهد که با یکدیگر بازی را تجربه کنند. البته باتوجهبه نسخهای که هماکنون در دسترس زومجی است، این بخش غیرفعال است و پس از عرضه جهانی این محصول، حالت آنلاین بازی نیز بررسی میشود.
سازندگان در استودیو بیناکس همچنین وقت زیادی را نیز روی ساخت دقیق مکانیزمهای گیمپلی بازی صرف کردهاند. اگر نسخههای قدیمی بازی را تجربه کرده باشید حتما با عبارت «Power Slide» این بازی آشنا هستید. عملکرد این مکانیزم طوری است که شما حین چرخیدن میتوانید با فشار دادن یکی از کلیدهای شولدر، پرش کوتاهی را انجام دهید و در ادامه با لیز خوردن از کاهش سرعت اتومبیل خود حین چرخیدن جلوگیری کنید. مکانیزم دیگری که پس از این ترفند به کمک شما میآید، «Power Slide Boost» است که اجرای آن هم سخت و هم لذتبخش است. بازیکنان حین لیز خوردن میتوانند با استفاده از این قابلیت خود را به جلو پرتاب کنند و شتاب قابلتوجهای به ماشین کارتینگ خود دهند. یکی از محبوبترین مکانیزمها نیز بازگشت خود را به این بازی نشان داد و آن هم پرش از رمَپها است که کاربران میتوانند با پرش موفقیت آمیز سرعت خود را پس از فرود آمدن، افزایش دهند.
حالا چرا به مکانیزمهای بالا اشاره کردیم و دانستن آنها چه اهمیتی در بازی دارد؟ همانند بازی بازسازی شده قبلی یعنی Crash Bandicoot N. Sane Trilogy در این بازی هم شما با یک اثر کاملا دشوار و چالشبرانگیز روبهرو هستید؛ به طوری که حتی اولین مسابقه را هم باید چندین بار تمرین کنید که پیروز شوید. گفتنی است که برای پیشروی در حالت داستانی باید حتما نفر اول در مسابقات شوید و این کار هم به هیچ وجه آسان نیست. درحالیکه این موضوع کاملا قابل ستایش است در آن سو بازیکنان را وادار میکند که مکانیزمهای بازی را هرچند که سخت نیز هستند یاد بگیرند تا بتوانند پیروز از مسیر مسابقات خارج شوند.
مسیرهای مسابقهای بازی که از قضا هم متنوع و هم از طراحی هنری چشماندازی برخوردار هستند، کاری میکند که حین رانندگی توقف کنید و به محیطهای زیبای آن نگاهی بیندازید؛ البته حواستان باشد که ایستراگهای بیشماری نیز در هر مرحله قابل مشاهده است. مسیرهای مسابقهای با شیبها، جعبههای معروف کرش و المانهای محیطی مختلف آرایش شدهاند. همچنین میوههایی نیز در حین رانندگی جمعآوری میکنید که تعداد آنها از ۱۰ عدد بیشتر نمیشود. میوههای معروف مجموعه کرش که با نام Wumpa Fruit شناخته میشوند درواقع دو کار در بازی انجام میدهند؛ یکی اینکه سرعت کلی ماشین کارتینگ شما را افزایش میدهد و دیگری اینکه سلاحهای شما را نیز قوی میکند. بهطور مثل اگر ۱۰ میوه در اختیار داشته باشید، جعبه قرمز رنگ TNT تبدیل به جعبه سبز رنگ میشود که هیچ رحمی به حریفان شما نمیکند و پس از اصابت، بلافاصله منفجر میشود. درواقع تمامی این موارد دست در دست هم میدهند که یک مسابقه سریع و در عین حال سرگرم کنندهای برای کاربران به ارمغان بیاورند.
موضوعی که حین رانندگی بسیار آزاردهنده بود مربوطبه تنظیم دوربین کاراکتر میشود. درحالیکه دوربین پیشفرض برای بازیکن در حالت نزدیک تنظیم شده است، شما هر بار با وارد شدن به بازی باید دوربین را با فشردن یکی از کلیدهای شولدر تنظیم کنید. این موضوع زمانی عذابآور میشود که پس از آغاز بازی فراموش میکنید که باید دوباره این کار را انجام دهید و حین بازی تمرکز شما را به هم میزند. سازندگان حتی یک تنظیم ثابت برای این مشکل در منوی تنظیمات بازی تعبیه نکردهاند، پس حواستان باشد که هر بار با آغاز شدن بازی حتی پس از ریستارت کردن یک مسیر، دوربینتان را تنظیم کنید؛ در غیر این صورت میدان دید بسیار کوچکی در اختیارتان قرار داده میشود.
بهطور کلی هفت حالت مختلف در بخش چندنفره بازی وجود دارد. حالتی که همیشه از دوران قدیم با آن لذت میبردیم چیزی نیست به جز بخش Battle که بسیاری از گیمرها با آن آشنا هستند. در این حالت بازیکنان باید در محیطی بزرگ با یکدیگر مبارزه کنند تا بیشترین امتیاز را کسب کنند. سازندگان روی جزئیات این حالت وقت زیادی گذاشتهاند که میتوان به نقشههای جدید درکنار نقشههای سنتی کرش ماشینی اشاره کرد. حالت بتل نیز همچنین با قوانین مختلف طبقه بندی میشود که هرکدام حالوهوای تازهای را به بازی میبخشد. تنها همین بخش به خودی خود میتواند ساعتها شما و دوستانتان را سرگرم کند؛ چرا که حالت اسپلیتاسکرین نیز همانند نسخههای قدیمی در این بازی گنجانده شده است.
بهطور کلی شرکت اکتیویژن و استودیو بیناکس با بازسازی کردن بازیهای کرش از جمله Crash Team Racing Nitro-Fueled توانستند ثابت کنند که هنوز بازیها درکنار روند سرگرمکننده خودشان میتوانند هنوز آن گیم پلی چالشبرانگیز را در بازیهای مدرن نگه دارند. بازی کرش ماشینی چه بهصورت تک نفره و چه درکنار دوستانتان هر نوع محتوایی برای سرگرم کردن دارد و تجربه آن به هر نوع گیمری پیشنهاد میشود.