بازی کاپهد، اولین و تنها محصول استودیو کانادایی MDHR تا به اینجا، از همان روز اول معرفی خود توانست جایگاه خاصی را نهتنها بین عاشقان بازیهای سکوبازی، بلکه بین تمام گیمرهای دنیا باز کند. بازی پس از چند بار تأخیر، بالاخره عرضه شد و سبک گرافیکی کارتونهای دهه ۳۰ میلادی، مراحل فوقالعاده چشمنواز، موسیقیای اوریجینال و گیمپلی کاملا روان این بازی را به یک اثر دوستداشتنی تبدیل کرد. طراحیهای شخصیتهایی که میشد دقت و عشق را در تک تک جزئیات آنها دید و باسهای سورئال و عجیبی که تا سالیان سال در ذهن علاقمندان باقی خواهند ماند، نتیجه اولین بازی استودیو MDHR شد و نشان داد که چرا این بازی از همان اول بازیای خاص بوده است.
اما موفقیتها برای بازی کاپهد به همینجا ختم نشد. انواع و اقسام جوایز از مراسم گوناگون از جمله بهترین بازی مستقل، بهترین اولین بازی یک استودیو و بهترین سبک هنری در جوایز بازیهای ویدیویی سال ۲۰۱۷ تنها گوشهای از جوایزی بود که Cuphead موفق به دریافت آنها شد. اما از همان روز اول معرفی، مشخص بود که Cuphead روی کنسولی که قابلیت حمل داشته باشد، تجربه متفاوتی خواهد بود. پس از معرفی و عرضه کنسول نینتندو سوییچ در سال ۲۰۱۷، یکی از بازیهایی که بهشدت جای خالی آن در میان بازیهای فوقالعاده مستقل نینتندو سوییچ حس میشد، همین کاپهد بود. تا اینکه بالاخره در یکی از قسمتهای برنامه نینتندو دایرکت که ماه گذشته پخش شد، مشخص شد که بازی کاپهد برای نینتندو سوییچ هم عرضه خواهد شد و اکنون این بازی برای پلتفرم سوییچ در دسترس است.
اگر بخواهیم در یک کلام بازی کاپهد روی نینتندو سوییچ را مورد ارزیابی قرار بدهیم، میتوانیم بگوییم که بازی گویی برای این پلتفرم ساخته شده است. ذات Pickup & Play بازی کاپهد (به بازیهایی اطلاق میشود که برخلاف بازیهای سنگین نیاز به زمانهای لود طولانی ندارند و بهطور مثال در یک فرصت ۱۰ دقیقهای میتوان بهراحتی چند مرحله بازی کرد) به همراه قابل حمل بودن کنسول نینتندو سوییچ، تیمی رویایی را رقم زده است. در زمان عرضه بازی این بازی را تفصیل بررسی کردیم و علاقمندان میتوانند با مراجعه به صفحه بررسی بازی ببینند که چرا Cuphead موفق شده از Game Inja نمره ۹ را دریافت کند. هدف اصلی این مقاله حس و عملکرد بازی روی کنسول نینتندو سوییچ است.
از همان لحظه اولی که بازی روی کنسول سوییچ بالا میآید، میتوان خیلی سریع تصمیم فوقالعاده درست استودیو MDHR را برای پورت کردن بازی روی سوییچ فهمید. ازبینبردن باسهای فوقالعاده یا رد کردن مراحل Run & Gun بازی در حالت دستی، حس فوقالعادهای را به گیمر القا میکند. اگر شما هم از آن دست از بازیکنانی باشید که بازی را تجربه کردهاید، قطعا با من همنظر هستید که دل کندن از کاپهد بسیار سخت است. در هنگامی که بازی نمیکنید و از کنسول یا رایانه شخصی خود دور هستید، قصد دارید که سریع کار خود را به اتمام برسانید و به انجام ادامه بازی بپردازید. پیادهسازی بسیار خوب استودیو MDHR از کاپهد کاری کرده است که دیگر هرگز با این مشکل مواجه نخواهید شد. شما همیشه میتوانید با همراه داشتن کنسول سوییچ خود حتی در مواقعی که زمان کمی دارید، طی مدت کوتاهی سعی کنید مرحلهای را که به اتمام نرساندید، تمام کنید یا یکبار دیگر به جنگ کاگنی کارنیشن (یکی از باسهای بازی که به شکل یک گل است) بروید و شانس خود را بیازمایید.
اما اگر تصور کردهاید که نسخه نینتندو سوییچ کاپهد یک پورت ساده و بیخلاقیت از بازی است، سخت در اشتباهید. چَد و جَرِد مولدنهاور (دو برادر موسس استودیو MDHR) خیلی خوب میدانستند که برای ترغیب بازیکنان برای تجربه بازی روی سوییچ نیازمند محتوای جدیدی هستند و با درنظرگرفتن این نکته که در آیندهای نزدیک اولین بسته الحاقی بازی عرضه خواهد شد، آنها مجبور بودند که بار دیگر دست به خلاقیت بزنند.
در خلال رونمایی استودیو MDHR از نسخه سوییچ Cuphead، این استودیو اعلام کرد که محتوای جدیدی برای بازی منتشر خواهد شد (برای تمامی پلتفرمها) که همزمان با عرضه نسخه سوییچ بازی در دسترس کاربران تمامی پلتفرمها قرار خواهد گرفت. اولین ویژگی جدید بازی قابلیت انتخاب بین کاراکترها است. پیش از این در هنگام تجربه تکنفره بازی گیمر فقط میتوانست بخش داستانی بازی را با شخصیت کاپهد به اتمام برساند. اما در بهروزرسانی جدید بازی شخصیت ماگمن هم در همان ابتدای بازی قابل انتخاب است. اما نکته جذاب این قابلیت این است که هر بار که میخواهید بازی را ادامه دهید، این فرصت را خواهید داشت که شخصیت انتخابی خود را تغییر دهید. یکی از المانهای شاخص بازی کاپهد، طراحی بصری فوقالعاده آن است. اما متاسفانه در زمان عرضه نسخه اولیه بازی، کاتسینهای آن تنها عکسهایی بودند که با نوشته داستان بازی را به کاربر توضیح میدادند. در بهروزرسانی جدید تمامی این کاتسینها متحرک شدهاند. اینکار زمانی ارزش خود را نشان میدهد که بدانید طراحی تمامی انیمیشنها و بهطور کل همه بازی با دست انجام شده است و شاید به همین دلیل هم بوده که در ابتدا چنین قابلیتی در Cuphead وجود نداشت. از دیگر ویژگیهای جدید بازی میتوان به انیمیشنهای اولیه شخصیتها در هنگام ورود به صحنه مبارزه با باس اشاره کرد.
یکی از نکات بسیار مثبت سوییچ قابلیت بازی کردن بهصورت دو نفره و محلی است. سازندگان کاپهد هم که این نکته را میدانستند قابلیت بازی دونفره توسط جویکانها را در نسخه سوییچ بازی گنجاندهاند. تصور کنید که با دوستان خود بیرون یا به مسافرت رفتهاید و دسترسی به تلویزیون ندارید. بهراحتی میتوانید با درآوردن کنسول خود و جدا کردن جویکانها، به تجربه بازی بپردازید. بازی از لحاظ عملکرد هیچگونه کم و کاستیای ندارد و حتی صحنههای شلوغ به روانی و زیبایی هرچه تمامتر روی سوییچ پردازش و اجرا میشوند. کنترل بازی هم به همان روانی است که در نسخههای قبلی شاهد آن بودهایم. البته اکیدا پیشنهاد میکنیم که برای هرچه راحتتر تمامتر کردن بازی دکمهها را بنا به سلیقه خود شخصیسازی کنید زیرا در حالت پیشفرض نحوه قرارگیری دکمهها بهینه نیست.
نینتندو سوییچ دقیقا همان پلتفرمی است که بازی کاپهد برای آن ساخته شده است. گیمپلی روان و طراحی بصری فوقالعاده بازی به همراه قابلیت حمل کنسول، کاپهد را به همان پلتفرمری تبدیل کرده است که دارندگان سوییچ نیازمند آن بودهاند. بهلطف این نسخه از بازی، بهراحتی میتوان در هر جا و در هر زمان به تجربه بازی پرداخت و دیگر گرفتن رتبه A در تمامی باسفایتها و گرفتن رتبه P در مراحل Run & Gun بازی نیازمند نشستن پای کنسول نیست.