زمانی‌که در نمایشگاه E3 2018، کپکام پنجمین نسخه از Devil May Cry را معرفی کرد، آرزوی بسیاری از گیمرهای سبک اند اسلش را به واقعیت تبدیل کرد. هیدئاکی ایتسونو کارگردان و خالق Devil May Cry مجدد به تیم ساخت بازگشته است تا این بازی را به دوران باشکوه گذشته‌ی خود تبدیل کند. جایی که گیمرها ساعت‌ها با دانته به نابودی اهریمن‌ها پرداخته و نه‌تنها از روند بازی خسته نمی‌شدند، بلکه بارها به تجربه‌ی مجدد آن می‌‌پرداختند.

مصاحبه‌های ایتسونو و تریلر‌های بازی، از یک Devil May Cry ناب خبر می‌داد. اما جدیدترین نسخه‌ی این بازی، نه‌تنها مرزهای دنیای هک اند اسلش را جابه‌جا می‌کند، بلکه به‌راحتی لبخند رضایت سخت‌‌گیرترین طرفداران سری Devil May Cry را به ارمغان خواهد آورد.

اولین نکته‌ای که در ورود اولیه به محیط بازی خودنمایی می‌کند، گزینه‌‌ی روایت تاریخچه‌ی سری Devil May Cry است. این موضوع از دو جهت بسیار قابل‌توجه است؛ در وهله‌ی اول کپکام با تعبیه‌ی این بخش سعی بر ارایه‌ی تجربه‌‌ای جذاب Devil May Cry 5 برای تمامی گیمر‌ها چه آن دسته‌ای که موفق به تجربه‌ی نسخه‌های پیشین نشده‌اند، دارد تا پیش از ورود به بازی با شخصیت‌ها و گذشته‌ی هر یک آشنا شوند. اما نکته‌ی قابل تامل دیگر که با دیدن این بخش به ذهن خطور می‌کند، داستان کاملا وابسته‌ی Devil May Cry 5 به نسخه‌های پیشین خود است تا کپکام بدین ترتیب یادآوری مختصری از اتفاقات رخ‌داده‌ی پیشین این بازی ارایه دهد. به محض ورود به بازی، سناریو دوم قوت می‌گیرد و درکنار حضور شخصیت‌های قدیمی، سرنخ‌های زیادی از اتفاقات گذشته مشاهده می‌شود.

نویسنده‌های Devil May Cry 5 در حدی استادانه سناریو‌ی بازی را نوشته‌اند که در نیمه‌ی ابتدایی آن هزاران سؤال در ذهن گیمر‌ها ایجاد خواهد شد و در بخش پایانی، نه‌تنها به تمامی این سوالات پاسخ داده می‌شود، بلکه تمام نکات مبهم موجود از نسخه‌های پیشین بازی نیز جواب خود را دریافت می‌کنند. این موضوع به‌حدی خوب و کامل انجام می‌گیرد که گویی داستان Devil May Cry 5 سال‌ها پیش و حین ساخت نسخه‌‌ی اول این بازی نوشته شده است.

اما جدا از کیفیت و روند داستان Devil May Cry 5، موردی که این بازی را در این بخش ممتاز می‌کند، روایت فوق‌العاده‌ی داستان است. جایی که اکنون روایت به‌صورت غیرخطی و درکنار فلش‌بک‌های متعدد انجام می‌شود. روایت جداگانه‌ی داستان از نگاه شخصیت‌های مختلف باعث می‌شود تا هیچ‌گاه از روند پیشرفت بازی خسته نشوید و همواره با شوق و علاقه‌‌ی زیاد نظاره‌گر اتفاقات در حال رخ دادن باشید. ایتسونو با این ترفند پیچ و‌ خم‌های داستانی رو تا جای ممکن افزایش داده تا در بخش‌های پایانی بازی و حین مواجهه با پاسخ نکات مبهم موجود، هیجان فوق‌العاده‌ای به گیمر‌های تزریق شود که یا کاملا مات و مبهوت به نمایشگر خیره خواهند ماند، یا از شدت هیجان از جای خود بلند شده و فریاد خواهند زد.

کپکام پس از معرفی بازی از تغییر موتور گرافیکی آن و استفاده از نمونه‌ی جدید و بهینه‌ی شده‌‌ای خبر داد که پیش‌تر در بازسازی Resident Evil 2 نیز به کار گرفته شده بود. این موتور گرافیکی در Devil May Cry 5 به خوبی از عهده‌ی وظایف خود برآمد. طراحی و ساخت محیط‌های بازی به خوبی انجام شده و حس ترس و ناامیدی را در بهترین حالت به گیمرها منتقل می‌کند. کپکام همچنین با این موتور گرافیکی جدید موفق به دست یافتن به نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه شده است تا تجربه‌ی بازی در این بخی نیز کاملا لذت‌بخش‌ باشد.

تنوع طراحی مراحل Devil May Cry 5 نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارد؛ از کوچه‌ و خیابان‌های Red Grave‌ گرفته تا پایین‌‌ترین طبقات درخت Qliphoth، همگی یادآور آخرالزمان و جهنم هستند و حضور اهریمن‌ها را در هر گوشه‌‌و‌کناری به گیمرها یادآوری می‌کنند.

پس از عرضه‌ی چهارمین نسخه از سری Devil May Cry، کپکام هدف از وجود دو شخصیت قابل بازی را تنوع در گیم‌پلی و خط داستانی عنوان کرد تا از روند خسته‌کننده‌ شدن قهرمان بازی (دانته) جلوگیری کنند. حال در Devil May Cry 5، کپکام سه شخصیت قابل بازی را معرفی کرده است و با روایت داستان از دید هر یک،تجربه‌ی جذابی را به ارمغان آورده است. روند معرفی و توصیف هر یک از شخصیت‌ها حتی با وجود حضور آن‌ها در نسخه‌های پیشین، نیز با فلش‌بک‌های متعدد به خوبی صورت پذیرفته است. تا حدی که در بخش‌های انتهایی بازی و پس از آشنایی کامل با هریک می‌توانید تا حدودی طرز تفکر و حرکت بعدی آن‌ها را پیش‌بینی کنید.

همانگونه که انتظار می‌رفت نیرو اولین شخصیتی است که کنترل آن را در بازی به عهده گرفته و به ماجراجویی در شهر Red Grave خواهید پرداخت. نیرو اکنون دیگر آن جوان مغرور و لجباز نیست و درکنار تغییر فرم موهای خود، عملکرد پخته‌تری داشته و شوخ‌طبعی بیشتری از خود نشان می‌دهد. دانته‌ی افسانه‌ای نیز به‌عنوان شخصیت و البته اسانس اصلی سری Devil May Cry، در نسخه‌ی پنجم این بازی نیز حضور دارد. برخی انتقادات از کپکام در نسخه‌ی چهارم بازی، حضور نه‌چندان بلند مدت دانته در روند بازی بود. در همین راستا شاهد افزایش نقش و زمان حضور این شخصیت جذاب در Devil May Cry 5 هستیم؛ تا جایی که شاید بتوان داستان اصلی بازی را حول وی متصور دانست. اگر عاشق دانته هستید، حضور گسترده‌ در بازی و تاثیر بسیار زیاد او در خط داستانی، قطعا شما را در این زمینه راضی خواهد کرد.

اما جدید‌ترین شخصیت Devil May Cry، فردی مرموز با نام V (وی) است که از لحظه‌ی ابتدایی ورود به خط داستانی، خود را شخصی قدرتمند، همواره در حال مطالعه‌ی کتابی خاص و بدون هرگونه تاریخچه‌ای معرفی می‌کند. شاید با حضور دانته و نیرو که هر دو عاشقان زیادی دارند، وجود شخصیتی جدید در Devil May Cry ریسکی بزرگ به نظر می‌رسید. اما نویسندگان به خوبی موفق به انجام وظیفه‌ی خود شده‌اند و V را با شخصیتی کاملا متفاوت معرفی می‌کنند. جایی که به خوبی جای خود را درکنار دانته و نیرو در روند داستانی بازی باز می‌کند. V سبک مبارزات کاملا متفاوتی نسبت به نیرو و دانته دارد و با احضار سه شیطان با نام‌های Griffon، Shadow‌ و Nightmare، اقدام به تکه‌تکه کردن دشمنان می‌کند. البته شخصا سبک مبارزه‌ی V رو یکی از نقاط ضعف Devil May Cry 5 می‌دانم؛ زیرا گیمرهایی با وی می‌توانند با فاصله گرفتن از دشمنان و بدون ریسک آسیب دیدن، همگی آن‌ها را نابود کنند.

درکنار افزایش شخصیت‌های قابل بازی، Devil May Cry 5 در تنوع دشمنان و باس‌ها نیز افزایش محسوسی را تجربه کرده است که هر یک خصوصیات مختص به خود را دارند. بدین ترتیب در بخش‌های پایانی و هنگام مواجهه با تنوع گسترده‌ای از دشمنان، چاره‌ای جز استفاده از اسلحه و کمبوهای متفاوت نخواهید داشت.

گیم‌پلی را می‌توان مهم‌ترین المان موجود در بازی‌های هک اند اسلش دانست. Devil May Cry 5 نیز در این بخش به خوبی می‌درخشد و همان‌چیزی که طرفداران و گیمر‌های علاقه‌مند به این سبک از بازی‌ها از آن انتظاری دارند را به خوبی ارایه می‌دهد. ترکیب مبارزات سریع، اسلحه‌های متنوع و کمبو‌های فوق‌العاده جذاب منجر می‌شود تا تکه‌تکه کردن شیاطین به یکی از جذاب‌ترین تجربه‌های هر گیمر بازی‌های هک ان اسلش تبدیل شود.

اسلحه‌های آشنای رد کوئین و بلو رز نیرو، ربلیون و ایبنی و آیووری دانته هم باعث شده تا گیمرهای قدیمی این سری بلافاصله پس از به‌دست گرفتن کارکتر، قادر به اجرای کمبوهای همیشگی باشند و از آن لذت ببرند. اما ارایه‌ی مکانیزم‌های قدیمی تمام چیزی نیست که Devil May Cry 5 در دسترس گیمرها قرار می‌دهد؛ طبق سنت همیشگی Devil May Cry هر شخصیت طی پیشرفت در بازی، اسلحه‌ و فنون جدیدی را به‌دست می‌آورد که البته مسلط شدن به تمام آن‌ها و اجرای کمبوهای جذاب، هر یک به چندین ساعت تمرین نیاز دارد. به‌عنوان مثال می‌توان به Devil Breakerهای نیرو اشاره کرد. ابزاری که اکنون به‌جای دست اهریمنی وی ایفای نقش می‌کنند. البته تنوع بالای دویل برکرها کمک زیادی به افزایش تنوع کمبو و سبک مبارزات نیرو کرده است تا جایی که استفاده ترکیبی از آن‌ها می‌تواند به سبک اصلی مبارزه‌ی بسیاری از گیمرها تبدیل شود. در هر مرحله تا حداکثر ۸ دویل برکر را می‌توان همراه‌با نیرو به مبارزات برد. ترکیب استفاده و انتخاب از دویل برکر‌ها باتوجه‌به سبک و نوع دشمنان از اهمیت بسیاری برخوردار است. گیمرها می‌‌توانند این دویل برکر‌ها را پیش از شروع مراح خریداری کرده یا به‌صورت تصادفی در محیط بازی و در جاهای مختلف، جمع‌آوری کنند.

بدون شک یکی از دلایل موفقیت و شهرت بالای سری Devil May Cry، موسیقی متن فوق‌العاده‌ی آن است که همواره جز بهترین‌ها در دنیای بازی است. Devil May Cry 5 در این بخش نیز به خوبی درخشیده است و موسیقی بسیار جذاب و هیجان‌انگیزی را حین مبارزات پخش می‌کند؛ این موضوع در حدی است که ظاهرا تنها موردی که هنگام ساخت موسیقی در ذهن کارگردان و موسیقی‌ساز آن بوده، تزریق فوق‌العاده‌ی آدرنالین به گیمرها است. Devil May Cry 5 در اقدامی فوق‌العاده، درکنار ارایه‌ی موسیقی جذاب امکان تغییر موسیقی متن هر کارکتر را به نمونه‌های سری قبلی Devil May Cry نیز ارایه می‌دهد؛ جایی که در برخی از بازی‌ها مانند نسخه‌ی بازسازی شده‌ی Resident Evil 2، برای بهره بردن از امکان مشابهی مجبور به پرداخت مبلغی اضافه خواهید بود. تمام موسیقی‌های موجود در نسخه‌های پیشین Devil May Cry‌ در دسترس است که به‌عنوان مثال می‌توان به نمونه‌ی به‌یاد موندنی مبارزه با Nelo Angelo در Devil May Cry 1 یا موسیقی متن اصلی Devil May Cry 3 ساخت تتسویا شیباتا، اشاره کرد که هر یک دنیایی از خاطرات را با خود و برای عاشقان این سری به همراه دارد.

Devil May Cry 5 بازی فوق‌العاده‌ای است؛ اما این موضوع به معنیه بی‌نقص بودن آن نیست. بزرگ‌ترین مشکل بازی، امکان ریوایو شدن شخصیت‌ها با استفاده از Red orbها است. پیش‌تر Red Orbها تنها برای خرید حرکات و کمبو‌های جدید یا افزایش سطح سلامتی کاربرد داشتند؛ اما در این بازی پس از مرگ می‌توان با پرداخت مقداری از آن بلافاصله زنده شد و به جنگ با اهریمن‌ها بازگشت. این موضوع باعث شده تا نگرانی زیادی بابت مردن شخصیت بازی در شرایط مختلف وجود نداشته باشد و با جسارت بیشتری به مبارزه با دشمن‌ها و حتی باس‌های بازی پرداخته شود. قابلیت زنده شدن مجدد با استفاده از Red Orbها ضربه‌ی بزرگی به Devil May Cry 5 زده است تا شاید برخی از گیمر‌های هاردکور، از آن به‌عنوان بازی چالش‌ برانگیز یاد نکنند. البته پس از اتمام بازی در درجه‌ی Devil Hunter، طبق سنت همیشگی Devil May Cry درجه‌ی سختی جدیدی باز خواهد شد که شرایط زنده شدن و شکست دشمنان در آن کاملا متفاوت با گذشته است.

هیدئاکی ایتسونو به نحوی تکه‌های پازل را در Devil May Cry 5 به‌هم چسبانده است که حین بازی مدام با خود خواهید گفت، این دقیقا همان چیزی است که بیش از ۱۱ سال منتظر آن بودم. مبارزات فوق‌العاده، تنوع عالی دشمن‌ها، باس‌فایت‌های متعدد، موسیقی جذاب و صدالبته داستانی بی‌نظیر که باعث می‌شود میخکوب پای بازی بنشینید و از تک تک لحظات آن لذت ببرید.

اگر عاشق سری Devil May Cry یا ژانر هک اند اسلش هستیی، Devil May Cry 5 لحظات فراموش‌نشدنی برای شما رقم خواهد زد. کپکام به خوبی موفق به انجام وظیفه‌ی خود شده است و این IP را نه‌تنها به روزهای اوج خود بازگردانده، بلکه به اعتقاد من آن را به بهترین فرم خود رسانده است.

9.5

Good

  • داستانی تاثیر‌گذار و جذاب
  • روایت عالی داستان از دید شخصیت‌های مختلف
  • گیم‌پلی عالی، سریع و جذاب
  • تنوع بسیار خوب اسلحه‌ و فنون مبارزه‌ی دانته و نیرو
  • موسیقی متن عالی
  • طراحی بسیار خوب محیط‌های بازی
  • گرافیک چشم‌نواز با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه

Bad

  • جذاب‌ نبودن سبک مبارزات V
  • امکان زنده شدن مجدد با Red Orb و خرید آن‌ها با پول واقعی