کشف کردن راز های سیاهچال ها و غار های تاریک مبارزه با دشمنان و موجودات افسانه ای و بدست آوردن گنج ها و طلا و جواهرات مخفی شده در غار ها به نظر یک سنارینو بی نقص و هیجان انگیز برای ساخت بازی های کامپیوتری به نظر میرسد اما شاید مهم تر از این مسئله نحوه ی ارائه و ساخت عنوانی با این محوریت است و صرفا ساخت عنوانی با این موضوع و انتظار داشتن برای محبوب شدن آن در میان گیمر ها امری غیر عقلانی و بعید است در این نقد و بررسی نیز میخواهیم عنوانی را زیر ذره بین ببریم که خواسته است در این زمینه و موضوع عنوانی را منتشر کند اما متاسفانه محاسباتش درست از آب در نیامده است و نتیجه خروجی آن نتوانست به اندازه چیزی که تیم سازنده ی آن انتظار داشت خوب باشد و به مذاق گیمر ها خوش بیاید بلکه با تصمیمات اشتباه در مسیر ساخت بازی در نهایت محصولی متوسط رو به پایین را عرضه کند در ادامه با تیم نقد و بررسی سایت Game inja همراه باشد تا بیشتر با Devious Dungeon آشنا بشویم.
این بازی در ماه مارس سال 2014 توسط تیم های Ravenous Games Inc., Woblyware, Woblyware Oy, Ratalaika Games ساخته شد و بر روی پلتفرم های Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One, Microsoft Windows, PlayStation Vita منتشر شد و توانست نمرات متوسطی از منتقدان دریافت کند بعضی از گیمر ها نظر مثبتی نسبت به داشتند و بعضی دیگز آنرا فاجعه خواندند.
در ابتدا به داستان بازی بپردازیم که باید گفت عملا در این بازی شاهد روایت داستانی خاصی نیستیم و صرفا داستان بازی در چنذین کات سین اول بازی خلاصه شده است و پس از آن خط داستانی بازی گم میشود و شما صرفا باید به جلو حرکت کنید دشمنان را بکشید و کلیدی را که برای ورود به مرحله بعدی لازم دارید پیدا کنید و همین کار را در مراحل بعد تکرار کنید البته طراحی محیط های هر مرحله متفاوت از دیگری انجام شده است و فقط گیم پلی تکراری است که آزار دهنده است البته این تنها نکته منفی بازی نیست در این بازی نیز طیبعتا سیستم خرید و فروش وجود دارد که در آن میتوانید وسایل جدید مانند شمشیر ها و سپر ها و زره های جدید را به وسیله طلا هایی که با کشتن دشمنان بدست می آورید خریداری کنید اما تصمیم عجیب تیم سازنده در این سیستم خرید و فروش این بوده است که باید برای باز کردن و خریداری یک آیتم حتما آیتم قبلی آن را داشته باشید که این مسئله خیلی خوشایند نیست زیرا مدت زمان زیادی طول میکشد که بتوانید ایتمی را که مد نظر دارید بدست بیاورید اما احتمالا هدف تیم سازنده از این حرکت این است که شما نتوانید در همان ابتدای بازی هرچه را که خواستید خریداری کنید و مجبور شوید زمان زیادی را صرف کنید اما از دبد گیمر ها این تصمیم خیلی خوشایند نبود.
همچنین ایراد دیگر این بازی این است که کشته شدن در این باز هیچ تنبیه نکته منفی به همراه ندارد بلکه فقط شما از ابتدای مرحله ای که در آن قرار دارید دوباره شروع میکنید که به دلیل کوتاه بودن طول هر مرحله(در طولانی ترین حالت چندین دقیقه) این کار مجازات مناسبی محسوب نمیشود و در ادامه ی این مسئله باید گفت دشمنان بازی به هیچ وجه چالش برانگیز نیستند و شما نیاز به استراتژی خاصی برای شکست آنها ندارید فقط به سمت جلو حرکت کنید و با شمشیر ضربه بزنید اما این ضعف فقط در این قسمت نیست و حتی باس فایت های بازی نیز حداکثر نیاز به دو بار شروع از اول مرحله نیاز دارد.اگر طرفدار چالش های دشوار و یا حداقل متوسط هستید این عنوان قطعا برایتان نا امید کننده خواهذ بود.
اما در طراحی گرافیک تیم سازنده توانسته است به خوبی کار کند گرافیک بازی پیکسلی است و طراحی ساده ای دارد اما ترکیب رنگ ها و طراحی دشمنان و محیط زیبا و هنرمندانه است که شاید بتوان این مسئله را تنها نکته مثبت این عنوان دانست.
به صداگذاری و موسیقی نیز چندان توجه نشده است و افکت های صوتی و موسیقی پس زمینه نکته قابل توجهی در خود ندارند و البته نمیتوان از آنها ایراد خاصی گرفت
به طور کلی بازی Devious Dungeon نمیتواند برای مدت طولانی سرگرم کننده باشد زیرا اصلا چالش برانگیز نیست و تمام مراحل را میتوان به سادگی تمام به اتمام رساند که این مسئله نشان دهنده ضعف تیم های سازنده بازی است و اگر حتی بازی درجات سختی متفاوت داشت و گیمر های مختلف بر اساس میزان دلخواه خود آنرا تنظیم میکردند شاید بسیار بهتر عمل میکرد اما با توجه به این مسئله و ایراد های دیگر این عنوان نمیتوان انتطار زیادی از آن داشت و اگر آنرا تجربه نکرده اید چیز خاصی را از دست نداده اید