بازار انتشار بازی های سبک محبوب مترویدوانیا روز به روز در حال گسترش و پیشرفت است و طی چند سال اخیر شاهد عرضه بازیهای فوق العادهای از این ژانر بودهایم. مترویدوانیا که یکی از زیرشاخههای ژانر اکشن و ماجراجویی محسوب می شود، جزو سبکهای قدیمی و پرطرفدار در صنعت بازیهای ویدیویی به حساب میآید و امروزه به شکلهای مختلفی در بازیهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از عناوین تازه منتشر شده در این سبک که عملکرد خیره کننده ای از خود بر جای گذاشت و توانست امتیازات فوق العاده خوبی دریافت کند، بازی GRiME است که با اطمینان می توان آن را جزو بهترین بازیهای مترویدوانیایی در نظر گرفت که طی چند سال اخیر منتشر شده است. به علت موفقیتهایی که این بازی برای سازندگان به ارمغان آورد، یک دی ال سی رایگان به نام Colors Of Rot برای این عنوان منتشر شده که محتویات جدید زیادی را به بازی اصلی اضافه می کند. در این مقاله به نقد و بررسی این بسته الحاقی می پردازیم.
Grime یک بازی خارق العاده است و یکی از بهترین عناوین هاردکور مترویدوانیا است که من طی این چند سال بازی کرده ام. من این بازی را به هر طرفدار این ژانر توصیه می کنم که آن را امتحان کند و قول می دهم که ناامید نخواهد شد. این بازی ترکیبی 2.5 بعدی از دو ژانر معروف است که عناصری از گیم پلی مترویدوانیا را ترکیب می کند، مانند باز کردن قفل انواع حرکت های مختلف که امکان ایجاد مناطق جدید جالب را در هنگام عقب گرد دوباره بازیکنان فراهم می کند و همچنین المانهایی از ژانر سولزلایک را نیز در بر دارد که طی آن، بازیکنان نیاز به تسلط بر مبارزات تن به تن و جاخالی دادن و همچنین دفع ضربات به منظور پیشرفت در بازی دارند. این دو ژانر یعنی مترویدوانیا و سولزلایک همواره میان خود تنشی دارند که استودیوی Clover Bite به فکر برقراری تعادل بین آنها افتاد و آن را به خوبی در بازی GRIME به کار برده است.
بازی یک روایت داستانی مبهم دارد و با کشیدن بدن خود که به تازگی از تکه های رسوب تشکیل شده است، روی زمین شروع می شود. سر شما یک نقطه تکینگی محسوب می شود و به شکل یک سیاهچاله است و شما با هدفی به دنیای بازی آمده اید که برای مدتی متوجه آن نخواهید شد. ساکنان این سرزمین عجیب و غریب، شما را به نوعی برگزیده خطاب می کنند، به این صورت که یا باید شما را مورد احترام قرار دهند و یا اینکه از شما بترسند. اندام متناسب شما یک ناهنجاری محسوب می شود و تمامی ساکنین این دنیای مرموز از سنگ ساخته شده اند که معمولا قسمت سر برای بدنشان بزرگتر از حد معمول است. اما شما که تحت عنوان Carven شناخته می شود، متفاوت هستید.
گیم پلی بازی حاوی نوآوری هایی می باشد که پیش از این در کمتر عنوانی مشابه آن را دیده بودید؛ با استفاده از سلاح های عجیب و غریب و پوشیده در زره های ساخته شده از سنگ، شما باید موجودات شرور این دنیا را شکار کنید. دشمنان شما انواع مختلفی داند؛ از سربازان چوببری گرفته تا جانورانی که بیشتر قسمت بدنشان شامل دهان آنهاست. با این حال، چیزی که بازی GRiME را جالب می کند، مکانیک دفع ضربات یا Parry است. به کمک این مکانیزم، دفع ضربات به واسطه سر قهرمان بازی انجام میشود که به شکل یک سیاه چال است. به کمک این ویژگی می توانید پس از وارد کردن چند ضربه، دشمن مورد نظر بسته به سلامت باقی مانده اش، جذب سر شما می شود و به سمت تکینگی بی نهایت و خرد کننده ای که دارید، کشیده می شود. دشمنانی که نابود می کنید، در مکانیزمی تحت عنوان Mass حل میشوند که برای ارتقای توانایی های شما استفاده میشوند. با هر بار مردن به آخرین چک پوینت بازگردانده می شوید. در طول ماجراجویی خود با انواع باس ها روبرو می شوید که مبارزه با انها واقعا حماسی هستند.
حتی اگر با نگاهی انتقادی به این بازی متمرکز شوم، برای یافتن ایرادات آن تلاش بسیاری کردم، اما چیز خاصی پیدا نکردم. شاید تنها مزاحم واقعی این باشد که تا زمانی که میانبرها را باز نکنید، بازگشت به سمت برخی از باس ها می تواند دردناک باشد. اما پس از آن، میانبرهایی برای کاهش این مشکل وجود دارد که کار شما را بسیار راحت می کنند.
کاوش در دنیای GRIME: Colors of Rot لذت عجیبی دارد و حس فوق العاده خوبی به شما می دهد؛ برخی از مناطق، مانند اولین شهر بزرگ، خیره کننده هستند. این یک نقطه زنده و زیبا در میان دریایی از دنیای خاکستری و قهوه ای بازی است، همچنین این مورد یک نمایش عالی برای این است که تیم هنری سازنده بازی چقدر با استعداد و حرفه ای است. موسیقی های متن بازی بیشتر در هنگام مبارزات خصوصا نبرد با باسها پخش می شود که به خوبی شما را در نبردهای بازی غرق میکند.
بسته الحاقی Colors of Rot علاوه بر بهینهسازی هایی که روی بازی انجام می دهد، محتویات جدید زیادی را نیز به بازی اضافه می کند که از جمله آنها یک منطقه بزرگ به نام Childbed، توانایی ها، دشمنان، سلاح ها، موسیقی ها و چالش های عقبگرد جدید را نام برد. این تغییرات و اضافات انجام شده همگی نتیجه بازخوردهای بازیکنانی است که سازندگان دریافت کرده اند.
دلم برای بازیهایی تنگ شده است که داستانی منسجم را روایت میکنند و GRIME: Colors of Rot یکی دیگر از عناوین داستانمحور مبهم است که به شکلی مناسب روایت میشود. اما مبهم بودن آن یک مشکل عمده محسوب نمی شود، زیرا کاوش در جهان بازی بسیار سرگرم کننده است؛ در جستجوی مسیرهای پنهان، باسهای اختیاری، سلاحهای مخفی و قدرتبخش، اینها قلب گیم پلی را تشکیل می دهند و باعث می شوند Grime نسبت به دیگر عناوین مترویدوانیا یک سر و گردن بالاتر قرار بگیرد. Grime یک انتخاب مناسب برای طرفداران بازیهای دشوار است که با دنیای جذاب و ایدههای تازه خود باعث شده نسبت به دیگر عناوین سولزلایک مشابه، متمایزتر باشد.
Comments
No Comments