پس از موفقیت بی‌سابقه بازی Animal Crossing، بازی‌های زیادی با پیروی از سبک طراحی این بازی ساخته و روانه بازار شده اند که صادقانه آمار آن‌ها آنقدر زیاد شده است که از شمارش به در می‌رود!

در این مطلب قصد داریم تا یکی دیگر از این عناوین را که در حال حاضر در Early Access است با تیم نقد و بررسی Game Inja برای مخاطبین گرامی این وبسایت تحلیل نماییم.

بازی Hokko Life که توسط Wonderscope توسعه یافته است و توسط ناشری که پای ثابت این سبک از بازی‌هاست، یعنی Team17، برای کامپیوتر منتشر شده است. شخصیت اصلی در ابتدای بازی پس از اینکه در جریان سفری با قطار خوابش می‌برد، در روستای Hokko از قطار پیاده می‌شود تا با شهروندان آن رو به رو شود. ساکنان این روستا انتظار دارند تا میهمان جدید محل زندگی‌شان، ایده‌هایی برای توسعه روستا و زنده کردن زیست شبانه برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان داشته باشد.

Hokko Life خود را یک «بازی شبیه‌ساز جامعه که پر از خلاقیت است» معرفی می‌کند. این عنوان تک‌نفره که حال و هوای بازی‌های قدیمی‌ای مانند Harvest Moon را نیز در خود دارد، با خلق محیطی لطیف و لذت‌بخش، حالا تلاش می‌کند تا طرفداران Animal Crossing را که صاحب دستگاه Nintendo Switch نیستند، به سمت خود بکشد.

این بازی هنوز در Early Access است و به منظور تست کردن ویژگی‌هایی که دائما به بازی اضافه می‌شود، پیش از آنکه همه ویژگی‌هایش پیاده‌سازی شوند و باگ‌هایش رفع شوند، بازخوردهای زیادی را از بازیکنان درخواست می‌کند. بازیکنان هم البته با جدیت مشغول تجربه این عنوان و ارسال بازخورد به صفحه Steam این بازی هستند که قطعا به بهبود این بازی کمک خواهد کرد. با این‌حال گزارش باگ‌ها تقریبا زیاد است و برخی از آن‌ها حتی باعث بیرون پریدن از بازی می‌شوند.

در این بازی که بیشتر یک Sandbox تلقی می‌شود، مانند دیگر بازی‌های این‌چنینی، هدف مشخص و واضحی به بازیکن ارائه نمی‌شود، با این حال بازیکن این امکان را دارد که با تعامل با محیط بازی و شخصیت‌ها، گشت و گذار در روستا و ساخت و ساز، ایده شفافی از آنچه که خودش دوست دارد انجام دهد به دست بیاورد و فعالیت‌هایش را در بازی بر اساس آن‌ها پیش ببرد.

به منظور پیدا کردن درک بهتری از آنچه بازیکن می‌تواند در Hokko Life انجام دهد، بازیکن باید کمی صبور باشد و با پیشروی آرام در مسیری که Intro بازی محسوب می‌شود (و در آن شما کم کم با مکانیک‌های بازی و قابلیت‌های آن اشنا می‌شوید) کم کم تمامی آنچه در بازی امکان‌پذیر است را یاد بگیرد و سپس مشغول به برنامه‌ریزی و اجرا برای توسعه Hokko شود.

هرچه شهر را بیشتر توسعه دهید، شخصیت‌های بیشتری برای زندگی به Hokko خواهند آمد که برخی از آن‌ها را حتی می‌توانید به خانه خود دعوت کنید و یا از آن‌ها بخواهید تا با شما زندگی کنند. به این روش شما می‌توانید از آن‌ها برای کمک به توسعه Hokko استفاده کنید.

ویژگی جالب دیگری که در این بازی مشاهده می‌شود، رفتارهایی است که شخصیت‌ها از خود نشان می‌دهند. مثلا ممکن است یکی از حیوانات ساکن شهر، مغازه‌ای باز کند که بنگاه معاملات مسکن باشد! هرکدام از این دست رفتارهای ساکنان Hokko، روی جریان بازی تاثیر می‌گذارد و جامعه Hokko را به سمت و سویی غیرقابل پیش‌بینی می‌برد.

از آنجایی که Hokko Life یک بازی ریلکس و casual به حساب می‌آید، زیاد نگران پیامد رفتار شخصیت‌ها نباشید، چرا که این بازی به گونه‌ای طراحی شده است که به هیچ‌وجه فشاری روی بازیکن برای انجام کار خاصی اعمال نمی‌کند و شما می‌توانید ساعت‌ها به جمع آوری کلکسیون پروانه‌ها و یا ماهیگیری بپردازید (که مکانیک منحصر به فرد خودش را دارد و برای آن شما باید الگوی حرکتی ماهی‌ها را بشناسید و پیش‌بینی کنید).

بازی دارای مدل‌ها، شخصیت‌ها و محیط‌‌های بسیار زیبایی است که با فضای ریلکس بازی همخوانی دارد و تماشای آن به تنهایی نیز لذت‌بخش است.

یکی از بخش‌هایی که در یک بازی شبیه‌ساز اجتماع باید به شدت مورد توجه قرار گیرد، اقتصاد درون بازی و تصمیم‌هایی در طراحی است که از کوچکترین آن‌ها تا بزرگترینشان در تجربه کلی بازی تاثیر خواهند گذاشت. با این حال استودیو Wonderscope (که توسعه این بازی را تنها با یک عضو آغاز کرده‌است) به نظر می‌رسد که هر آنچه به نظرشان جالب بوده است، در بازی گنجانده‌اند، بدون اینکه پژوهش کافی روی آن و تاثیر آن بر سیستم کلی بازی داشته باشند.

از آنجایی که این بازی در Early Access قرار دارد، از وجود چنین مشکلاتی می‌توان چشم‌پوشی کرد، با این‌حال در صورتی که طراحان با توجه به بازخوردهای فراوانی که از بازیکنان می‌گیرند موفق نشوند این مشکلات را حل کنند، بعدا با تیغ انتقاد تیزتری به سراغشان خواهیم رفت!

باید خاطرنشان کرد این بازی که حدود یک ماه از عرضه‌اش به شکل Early Access می‌گذرد، راه طولانی‌ای در پیش دارد و در صورتی که در حال حاضر آماده می‌شوید تا پول خود را برای حمایت از توسعه بیشتر این بازی بپردازید، در نظر داشته باشید که پیش‌بینی می‌شود این بازی حداقل چندماهی زمان خواهد برد تا به سطحی قابل قبول برسد. اما اگر قصد دارید در فرآیند بهبود بازی شرکت داشته باشید، الان زمان خوبی‌است که این بازی را خریداری نمایید.

در جریان بازی شما باید منابع را از روش‌های مختلفی مانند معدن‌کاوی و جمع‌آوری به دست بیاورید و با استفاده از سیستم ساخت و‌ ساز (Crafting)‌ بازی، آن‌ها را به اشیاء، وسایل، لباس و یا ساختمان تبدیل کنید.

ویژگی‌های بی‌شماری در این بازی وجود دارد که بازیکن را تشویق می‌کند تا خلاقیت خود را در زمینه‌های مختلفی مانند طراحی دکوراسیون، رنگ آمیزی لباس‌ها و ساختمان‌سازی به کار بگیرد و اشیاء متنوعی را که همه در سطوح مختلفی قابل تغییر و Customization هستند خلق کنید. آزادی عمل بازیکن در زمینه مکانیک اصلی بازی بسیار زیاد است و یکی از دلایلی که Community این بازی در Steam تا حدی شلوغ شده است، همین هسته اصلی بی‌نظیر بازی‌است که در صورت در پیش گرفتن مسیر درست توسط توسعه دهنده‌ها، پتانسیل‌های بی‌نهایت زیادی دارد.

این عنوان با اینکه هنوز در Early Access قرار دارد، با مشکلاتی مانند باگ و تصمیمات طراحی نیز دست و پنجه نرم می‌کند، اما مکانیک‌های درون بازی به قدری جذاب هستند که تجربه آن‌ها در همین وضعیت فعلی نیز خالی از لطف نیست.

7.0

Good

  • اجزای بصری بسیار زیبا
  • گیم‌پلی لذت‌بخش
  • بستری برای ابراز خلاقیت‌ها

Bad

  • باگ‌های متعدد
  • مشکلات بالانس در اقتصاد بازی