بازی Lost Ruins، عنوانی است توسعه یافته ALTARI Games که توسط DANGEN Entertainment به بازار عرضه شده است. در این نقد و بررسی با Game Inja همراه شوید تا بخش‌های مختلف این بازی را تحلیل نماییم.

Lost Ruins، یک بازی در سبک Metroidvania است که با استفاده از پیکسل‌آرت تلفیقی با جلوه‌های ویژه برای تصویرسازی‌های محیطی و از نقاشی‌های کشیده شده با دست برای آواتار شخصیت‌ها و تصاویر دیالوگ‌ها، ساخته شده است. انیمیشن‌ها در این بازی کمی عجیب است (به خصوص انیمیشن حالت idle شخصیت اصلی) و ترکیب‌بندی اجزاء تصویر و تناسب اندازه محیط و شخصیت‌ها نیز متفاوت از بازی‌های مشابه در این ژانر است.

داستان بازی حول محور شخصیتی است که حتی اسم خود را نمی‌داند و با عنوان Heroine یا قهرمان مؤنث در بازی معرفی می‌شود. Heroine که از روی تصویر آواتارش می‌شود حدس زد یک دختر نوجوان دبیرستانی‌است، بدون اینکه خاطره‌ای داشته باشد، در یک محیط عجیب و غریب بیدار می‌شود و ماجرای خود را آغاز می‌کند.

هنگامی که در محیط بازی که بسیار زیبا طراحی‌شده است به گشت و گذار می‌پردازید، ممکن است اطلاعاتی را در غالب پیام‌های گوشی هوشمند و یا دست‌نوشته پیدا کنید که اطلاعات شما را رفته رفته پیرامون آنچه در بازی اتفاق میافتد تکمیل می‌کند. ترکیب این اطلاعات با دیالوگ‌هایی که با شخصیت‌های مختلف بازی مخصوصا Beatrice دارید، می‌تواند به یافتن حقیقتی که از همان ابتدا سعی برای پوشاندنش توسط Beatrice مشخص است، به شما کمک کند.

اولین شخصیتی که در بازی با او رو به رو می‌شوید، Beatrice است که خود را به عنوان نگهبان قلعه «بانوی تیره» معرفی می‌کند. او ادعا می‌کند که Heroine به علت تلاش پیروان بانوی تیره در راستای شکستن طلسم او به آنجا احضار شده است. بانوی تیره که به ادعای Beatrice پیروان خطرناکی دارد، در قلعه‌ای که آن‌ها در آن مستقر هستند زندانی شده و با طلسمی به اسارت درآمده است، اما حالا پیروان او تلاش دارند تا طلسم را بشکنند و او را آزاد سازند.

شخصیت‌پردازی و داستان Lost Ruins از جادوی خاصی برخوردار است و هرکدام از شخصیت‌ها و وقایعی که در داستان رخ می‌دهد، مخاطب را بیشتر علاقه‌مند به پیشروی در بازی می‌کند. فضا و درونمایه Survival Horror بازی با تصمیماتی که در طراحی حس و حال گیم‌پلی توسط طراحان اتخاذ شده است، انسجام دارد اما نقاط ضعفی نیز در آن وجود دارند که باعث شکستن این کانسپت برای مخاطب و دور شدن او از این فضای فکری می‌شود.

قدرت زیاد دشمنان در حمله‌هایشان و آسیب شدیدی که ضربه‌هایشان به Heroine می‌زند، همچنین درگیری‌های سختی که شما از آن با مقدار Health بسیار کمی بیرون می‌آیید، همگی با فضای بازی هماهنگ هستند، اما هرچه بیشتر پیش می‌روید سیستم بازی بیشتر به بی‌نظمی و از هم‌پاشیدگی نزدیک می‌شود. ترکیب بعضی قابلیت‌ها و سلاح‌ها با یکدیگر و همینطور سادگی پیدا کردن سلاح‌هایی که بیش از حد قدرتمند هستند پس از مدتی بازی کردن، مغایر با تلاش برای جا انداختن فضای فکری «زنده‌ماندن در شرایط سخت و فضایی ناشناخته» است، چرا که این قابلیت‌ها باعث می‌شوند تا Heroine به یک ماشین کشتار تبدیل شود و مخاطب نیز دغدغه با دقت بازی‌کردن نخواهد داشت.

Lost in Ruins مکانیک‌های مورد استفاده بازی‌های Metroidvania را با اکشن نقش آفرینی تلفیق کرده است. در بازی شمشیرهایی وجود دارند که در سرعت ضربه زدن دارای تنوع هستند و همینطور ابزارها و اشیاء دیگری که هرکدام قابلیت‌های خاص خود را دارند و تغییری در stats های Heroine به وجود می‌آورند. به طور مثال زِرِه لباس‌شنا(!) یا Swimsuit armor آسیب‌هایی که از حمله‌های مبتنی بر الکتریسیته دریافت می‌کنید، کاملا دفع خواهد کرد.

با گشت و گذار در محیط‌ها، می‌توانید صندوق‌هایی را پیدا کنید که اشیاء مختلفی را به شما می‌دهند، با این‌حال تعداد بسیار کمی از چیزهایی که پیدا می‌کنید ارزشمند هستند و به این منظور که سلاح و اشیاء مفید پیدا کنید، در ابتدای بازی باید کمی صبوری کنید که بیشتر شبیه یک کار اجباری برای تجربه دردسر کمتر در برابر غول‌های آخر و یا دشمنان قدرتمندی است که سر راهتان قرار می‌گیرند (قریب به اتفاق دشمنان قدرتمند هستند!)

سیستم مبارزه بازی نیز ایراد‌هایی دارد که یکی از اساسی‌ترین آن‌ها، میانگین سرعت شمشیر زدن Heroine است که به حلزون شباهت دارد! این تصمیم به تنهایی مشکلی به وجود نمی‌آورد اما هنگامی که سرعت حمله دشمنان را با Heroine مقایسه کنیم، سرعت بسیار زیاد دشمنان این ویژگی را با مشکل رو به رو می‌کند. اگر بخواهید بدون آسیب دیدن دشمنی را از میان بردارید باید خیلی به حرکات خود دقت کنید (و یا یکی از ترکیب‌هایی که بازی را به کلی ساده می‌کند به عنوان ابزار انتخاب کنید!) و به همین دلیل رویارویی با گروهی از دشمنان، تنها به کمک استفاده رگباری از جادوها و قابلیت‌ها امکان پذیر است.

هدف اصلی طراح به نظر می‌آید این بوده است که بازیکن با توجه به فاصله‌اش با دشمنان و تلاش برای دور ماندن از مسیر حمله آن‌ها استراتژی شکست دشمنان را بچیند، با این‌حال این کار عملا در مواجهه با گروهی از دشمنان غیرممکن است. برخی از وظایف برای کسب منابعی مانند Mana Point نیز خسته‌کننده هستند و تلاش در راستای آن ممکن است کمی حوصله مخاطب را سر ببرد.

Lost Ruins مجموعه‌ای از ایده‌های نوآورانه و جالب است که در یک کُلاژ گنجانده شده است و به اندازه لازمی که برای تبدیل شدن به یک بازی صیقل‌خورده و منسجم نیاز است، پیاده‌سازی ایده‌ها خوب انجام نشده است. شاید کمی دقت و تمرکز بیشتر روی بالانس ایده‌ها با یکدیگر خروجی تلاش‌های این توسعه‌دهنده را به یک شاهکار تبدیل می‌کرد، با این‌حال در حال حاضر Lost Ruins فقط یک بازی خوب است که تجربه آن خالی از لطف نیست.

7.0

Good

  • داستان مرموز و جذاب
  • شخصیت‌پردازی قوی
  • پیکسل‌آرت زیبا

Bad

  • عدم یکپارچگی در برخی تصمیم‌های طراحی
  • بهم خوردن بالانس بازی بعد از مدتی بازی کردن