امروز هم میخواهیم به بررسی یک عنوان jRPG دیگر و همچنین به نقاط ضعف و قوت آن بپردازیم. بازی Orangeblood یک عنوان در سبم jRPG و یا نقش آفرینی ژاپنی میباشد که در سال 2020 و برای کنسول هاهی نسل هشتمی Xbox One , Playstation 4 , Nintendo Switch و همچنین سیستم عامل ویندوز منتشر شده است.

بازی های jRPG در کنار تمامی نقاط قوت و زیبایی شناختی اشان همواره یک نکته ی منفی را به همراه داشته اند، و آن هم تقربیا یک سان بودن و یکی بودن تمامی عناوین منتشر شده تحت این سبک میباشند، البته این یک شکل بودن به این معنی هم نیست که تمام بازی ها از گرافیک ها و سبک های یک شکلی در گیم پلی هایشان بهره میبرند اما در بیشتر اوقات این یک شکل بودن در میان آن ها یافت خواهد شد، چه در عناوین دو بعدی و چه در عنوان های سه بعدیشان، سیستم های مبارزه های نوبتی آن ها تقریبا مکانیزم های یکسان داشته و طراحی های اغلب آن ها نیز بر اساس انیمه هایشان خواهد بود که البته شاید این نکته و این طراحی ها برای طرفداران انیمه های ژاپنی و همچنین خود مخاطبان و بازیبازان ژاپنی یک نکته مثبت نیز به حساب بیاید ولی برای دیگر مخاطبان و یا افرادی که با انیمه ها آشنایی نداشته و یا حتی چندان علاقه ای به آن ها ندارند میتواند کمی آزار دهنده به نظر برسد، در میان این بازی ها عناوینی هم بوده اند که تحت تاثیر اینگونه طراحی ها قرار نگرفته و اتفاقا استقبال بسیاری نیز از آن ها صورت گرفته است، برای مثال بازی های Nioh و Monster Hunter بازی های jRPG هستند که تصویر سازی هایی بر اساس انیمه ها نداشته و یا اینگونه تصویر سازی ها در میان آن ها بسیار کم دیده میشوند و جزو بهترین آثار نقش آفرینی نسل هشتم نیز میباشند.

به هر حال بازی Orangeblood نیز یک عنوان jRPG دیگر میباشد که بسیاری از معیار های بازی های jRPG را رعایت کرده اما دو مشکل بسیار اساسی در درون خود را دارا است، اولی اینکه بازی عمق کافی را نداشته و دوم آنکه بازی به شدت تکراری و کپی شده از روی آثار دو بعدی موفق و معروف این سبک میباشد. در بازی میتوانید همه چیز پیدا کنید، اما هیچکدام آن ها عمیقا کار نشده اند و مشکلات بسیاری را نیز به همراه خود دارا هستند، همچنین روند پیش روی درون بازی نیز بسیار خسته کننده خواهد بود، شما کنترل یک گروه چهار نفره را در دست خواهید داشت و باید یک کار را هزاران بار و به همان شکل همیشگی انجام دهید، یعنی شروع به کشتن دشمنان کرده و سپس در انتهای مرحله با یک باس در بازی روبرو شوید و با کشتن آن به مرحله بعدی رفته و همین کار ها را در آن مرحله و تمامی مراحل بعدی بازی انجام دهید. البته اگر یک سیستم مبارزه نوبتی خوب در بازی وجود داشت و همچنین تنوع در میان قسمت های دیگر گیم پلی نیز در حد قابل قبولی رعایت میشد، شاید از تکراری و خسته کننده بودن بازی میشد که صرف نظر کرد اما به غیر از اینکه تمامی این قسمت ها در بازی به شکل نامناسبی کار شده اند، بازی به شکل بسیار بی منطقی در قسمت باش های آن سخت خواهد شد و همچنین یک مشکل بزرگ را نیز به همراه خواهد داشت، پیشرفت های شما در هنگام خروج از بازی ذخیره نخواهد شد، این در حالی است که در بازی چک پوینت های بسیار زیادی وجود دارند و هنگامی که شما در یک مرحله میمیرید مجبور به تجربه بازی از ابتدا مرحله نبوده و صرفا آن را از آخرین چک پوینتی که شاید فاصله اش بسیار کم باشد شروع خواهید کرد اما وقتی که در میانه ی بازی از آن خارج میشوید پیشرفت هایتان ذخیره نخواهد شد و باید از ابتدای آن مرحله دوباره شروع به بازی کرده و همان کار های تکراری را اینبار در یک مرحله تکراری انجام دهید.

متاسفانه در قسمت گیم پلی هیچگونه المان عمیق و لذت بخشی وجود نخواهد داشت و وجود مشکلات متعدد و تکراری شدن زودهنگام بازی بیشتر از قبل نیز به تجربه آن ضربه خواهد زد و نقاط خوب و مثبت بازی را میتوان در جلوه های صوتی بازی و همچنین برخی از جلوه های گرافیکی آن یافت کرد، موسیقی های بازی به شدت خوب و لذت بخش خواهند بود و طراحی دو بعدی و پیکسلی درون بازی در سطح بسیار قابل قبولی قرار خواهد داشت. همچنین کیفیت بافت های بازی به دلیل این سبک از گرافیک درون بازی به سمت تار بودن نخواهد رفت و شما با بافت های بسیار درخشان و زنده ای مواجه خواهید شد و اگر سیستم گیم پلی بازی با کمی نوآوری و دقت بیشتری همراه میشد بازی از یک عنوان بسیار ضعیف تبدیل به یک اثر بسیار جذاب تبدیل میشد.

بازی Orangeblood یک اثر خوب و قابل قبول در طراحی ها و جلوه های صوتی و همچنین یک بازی بسیار بد در طراحی گیم پلی اش میباشد، بسیار از سیستم های موجود در گیم پلی بازی عمق کافی را دارا نبوده و طراحی مراحل بازی بسیار کسل کننده و تکراری شونده خواهند بود، همچنین علاوه بر این ها مشکلاتی نظیر عدم ذخیره بازی و عدم تنوع در میان قسمت های مختلف به شدت به کیفیت بازی ضربه خواهد زد و بازی را به اثر بسیار بی ارزش بدل میکند.

4.5

Good

  • جلوه های بصری خوب
  • موسیقی های بسیار زیبا

Bad

  • سیستم گیم پلی پر از اشکال
  • عدم تنوع کافی در سلاح ها و تجهیزات
  • سیستم به شدت تکراری شونده بازی
  • عدم تناسب سختی