با سلام خدمت تمامی دوستان عزیز ، مخاطبان و همراهان همیشگی وب سایت GameInja چرا در همه حال یار و یاور ما بوده اید. بازی ای امروز قرار است نقد و بررسی تخصصی آن بپردازیم ،  یک بازی ایندی ، ماجراجویانه و اکشن است. یک بازی آرکید خالص که شاید بسیاری از حس های نوستالژیک را در مخاطب ها زنده کند. حال برویم و ببینیم که تا چه حد می تواند این کار را انجام دهد.

بازی Outbuddies DX در سال ۲۰۱۹ و در تاریخ ۱۵ اکتبر توسط شرکت سازنده Julian Laufer نوشته شد و از تصمیمات هوشمندانه آنها می توان به واگذاری انتشار بازی به کمپانی معروف به Headup Games اشاره کرد. همانطور که میدانید شرکت نشریه بازی Headup Games یکی از بزرگترین پخش کنندگان بازی های مستقل و ایندی می باشد که سالهای زیادی است که فعالیت حرفه‌ای خود ادامه داده است و عملا تا به امروز شکست آنچنانی نداشته است.

همانطور که اشاره کردیم بازی Outbuddies DX یک بازی در سبک ماجراجویی ، اکشن ، ایندی و آرکید می‌باشد. یک بازی دو بعدی با گرافیک نقطه ای که برخی نیز طراحی گرافیک آن را به صورت پیکسلی نامگذاری کردند البته جلوتر کاملاً و به وضوح به بررسی این مورد خواهیم پرداخت.

این بازی نیز مانند بسیاری از بازی های مستقل و ایندی  ابتدا بر روی کنسول Nintendo Switch منتشر سپس در فرم‌های دیگر از جمله Playstation 4 , Xbox One و Microsoft Windows راه یافت.

ابتدا توضیح مختصری در مورد موقعیت لوکیشن ها و فضا سازی بازی می دهیم. بازی در یک شهر خیالی به نام Bahlam اتفاق می‌افتد که ماجراجویی بازیکن از ورود به این شهر آغاز می‌شود و در واقع این . شروع داستان و بازی Outbuddies DX می باشد. این شهر خیالی که به صورت متروکه در اهواز اقیانوس اطلس برق شده است و سالهاست که کسی آن را ندیده است در واقع متعلق به خدایان باستان می باشد.

شخصیت اصلی داستان ما نامش Nikolay Bernstein است که در واقع یک باستان شناس دریایی است که به دنبال ماجراجویی اش در اعماق کشتی های شکسته و غرق شده این شهر را پیدا می کند و در ارتفاع ۳۶۰۰۰ پایی در عمق اقیانوس به شدت مجروح شده و به صورت ناخواسته به این داستان متصل می شود.

آنگاه که تصمیم به جستجو می گیرد در واقع چاره‌ای به جز یافتن پاسخ سوالات خود در اعماق این شهر مرموز ندارد ، متوجه حضور موجودات شروری می ‌شود که در این غار های تاریک اعماق اقیانوس زندگی می کنند.

یک شخصیت مثبت دیگر در بازی وجود دارد  از نظر داستانی پیشینه درازی دارد. نامه شخصیت Wozan می باشد که شما در سفر خود با او آشنا شده و سرنوشت خود را برای او تعریف می کنید. در واقع او سعی می‌کند که در اعماق این شهر به برداشت معادن زیرزمینی بپردازد که در این حال شما با او می شوید و متوجه می شوید که او به شدت از خدایان باستان می ترسد و تمام تلاش در زندگی این است که به سطح آب برگردد.

پس از مدتی  گذشت از بازی متوجه می شوید که دلیل این ترس تو است که خدایان باستان این است که اجداد او حدود پنج هزار سال قبل توسط خدایان باستان به بردگی گرفته شده بودند. دلیل این کار خدایان این بوده است که برخی از اجداد این فرد مهارت های خاصی داشتند و می توانستند مستعمرات زیرزمینی را جستجو و پیدا کند. برخی دیگر نیز همچنان در اسارت موجوداتی که پس از ناپدید شدن خدایان باستان شهر را تسخیر کردند ، به سر می برند.

در کنار تمامی این توضیحات این بازی می تواند یک نمونه شاخص از سبک Metroidvania باشد که در واقع این خود یک زیر مجموعه از ژانر های اصلی به حساب می آید. به شکلی دیگر اگر بخواهیم توضیح بدهیم ،  در این گونه بازی ها مخاطب به طور آزادانه می تواند در محیط جستجو کند و نقشه‌های بازی را بگردد و در عین حال به قسمت‌هایی برخورد می‌کند که توسط درب و یا اشیاء دیگر بسته شده است. در این شرایط بازیکن باید بتوانند از مهارت خود استفاده کرده و راه را پیدا کند و یا از روشهای دیگر برای رسیدن به مقصد استفاده کنند.

اکثر بازی هایی که در این سبک ساخته می‌شوند نیز ایندی هستند.

با اینکه بازی دارای گرافیک که به ظاهر مطلوبی نیست  اما خوب نباید با دید ساده به آن نگاه کرد. امروزه بازی هایی که با گرافیک نقطه ای طراحی می شوند ، از طرفداران بسیاری برخوردار شده‌اند که دلیل آن را می توان یک نمونه ای از حالت نوستالژیک دانست که اگر به خوبی طراحی شود می تواند مخاطب خود را مجذوب کند.

در بازی Outbuddies DX شما مانند بسیاری از بازی های اکشن دیگر می توانید مبارزات بسیاری را تجربه کنید ، از دست تیر دشمنان فرار کنید و پرش های بلند یا کوتاه داشته باشید ،به سمت دشمنان تیراندازی کنید و آنها را از بین ببرید ،  می ‌توانید در مپ و نقشه بازی به طور آزادانه جستجو کنید و در محدوده ای که به شما داده شده است ماجراجویی کنید.

همچنین قسمت هایی از بازی ممکن است شما را به چالش بکشد و برای مدتی در آن گیر کنید . در صورت مردن به آخرین  نقطه ذخیره بازی تان باز می گردید این امر می‌تواند باعث شود که با روش جدید جلو بروید تا بتوانید مسیر را باز کنید.

جالب است بدانید که در بازی به این کوچکی  حتی در مورد قهرمان بازی نیز مهارت هایی در نظر گرفته شده است که با پیشرفت در بازی این مهارت ها را می توانید ارتقا دهید. این ارتقا ها شامل بمب ‌ها و یا موشک هایی می شود که از آنها برای کشتن دشمنان استفاده می کنید یک سفینه دارید این سفینه نیز در آینده می تواند ارتقا یابد.

یکی از جالب ترین  ارتقا ها در بازی مهارت برداشتن و جابجا کردن بلوک ها است. این مهارت در ابتدا فقط محدود به جابجایی عناصر در بازی است اما پس از مدتی در بازی اگر بتوانید آن مهارت را ارتقا دهید خواهید دید که با آن مهارت می توانید حتی دشمنان خود را هم به زمین به کوبید و یا اینکه آنها را جابجا کنید.

حال بهتر است به سراغ جمع‌بندی مطالبی که گفته شد برویم  و کم لطفی نکنیم . شاید اگر بازی گرافیک بالا تر و گیم پلی روان تری داشت می توانست نمره بسیار مطلوبی را کسب نماید اما باز هم با این حال ،  با اینکه یک بازی مستقل و کوچک است دارای جزئیات بسیار زیادی است که در چنین بازی هایی معمولاً کمتر یافت می شود. و از همه مهمتر اینکه این بازی یک شاخصه کامل برای معرفی سبک Metroidvania است که این خود یک ارزشی اجتناب ناپذیر می باشد که بازی سازان به ما هدیه داده اند.

7.0

Good

  • توانایی ارتقاء مهارت ها
  • مبارزات جالب و پویا
  • نمونه کامل از سبک Metroidvania

Bad

  • گرافیک پایین بازی
  • واضح نبودن برخی از مکان ها